Tjänstepension, flytt från gammal arbetsgivare

Hej,
Har ett par gamla tjänstepensionen från 2 tidigare arbetsgivare som jag vill flytta på.
Arbetsgivarna säger att det är OK men då måste jag också ta över försäkringen och för det behöver jag ett bolag.
Således har jag inte orkat flytta på dessa men de kostar mig massor i avgifter och jag borde göra nått efter april. Frågan är bara hur?

Hur gör jag detta bäst? grunda ett vilade Aktiebolag eller HB?
Hitta en kompis och lägga den på dess AB?

Vad tycker forumet om det?

OBS, Har ej bolag idag och aldrig haft.

Jag har flyttat två pensioner från tidigare arbetsgivare till mig själv när jag hade enskild firma. Det borde räcka även för dig.

Har du ett bolag eller inte? Blev inte riktigt klok på det i din fråga :slight_smile:

Jag har svårt att se att det är lönt att starta ett bolag för att flytta TP, och jag hade själv varit väldigt tveksam att lägga in det i någon annans bolag.

Men det är inte nödvändigt att ha ett bolag för att flytta tjänstepensionen … lite tips nedan!

Första du behöver ta reda på om de är ”kollektivavtalade” eller inte. Bäst är att du tittar på årsbeskedet eller logga in och tittat på vad du hittar på det försäkringsbolaget de står på.

Om kollektivavtalade så flyttar du dem via ”valcentralen” för det TP område de tillhör (tex ITP, PA 16, SAF-LO etc). Läs mer tex här

Om de inte är kollektivavtalade så bör det stå på årsbeskedet, annars ring försäkringsbolaget. Om icke kollektivavtalade så kan du oftast flytta dem. I nuläget alltid om de är startade efter 1 juli 2007. Om det är tidigare beror det på försäkringsbolaget. Där är kanske en ny lag på gång som gör det möjligt att flytta även äldre TP.
Om icke kollektivavtalade så verkar Avanza och Nordnet vara mest populära eftersom 0% i kapitalavgift och tillgång till många billiga fonder.
Bäst är att kontakt Avanza/Nordnet och be dem titta på din tjänstepension (skicka med en skärmbild på pensionen från minpension med detaljer på försäkringen) så kan de svara säkert på om den går att flytta och sedan kan man starta flytten… helst då efter 1/4 när alla försäkringsbolag är tvingade att Max ta 600 kr i flytt avgift.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Hej
Jag har inget eget bolag idag därav min fråga.
Just de jag pratar om här är inte kollektivavtalade.
Vid mina kontakter med Nordnet och Avanza så har jag fått svaret att dessa 2 arbetsgivare som det rör sig om accepterar att man flyttar bort från de avtalade försäkringsbolagen ifall de slipper stå på försäkringen framöver (Förmodligen förhandlingsfråga mellan dem och S&P).

Nordnet rekommenderade att man förde över dem till eget bolag och jag sitter och undrar över AB eller HB som bästa alternativ.

Min fråga här är om någon på forumet varit med om liknande samt vilken väg är bättre att ta?

Jag är bara konfunderad vad de menar att stå för försäkringen. Visst försäkringen är tagen av dem men om de ligger i fribrev så är det inget försäkringsmoment som de har ansvar för.

Om du har fri flytträtt så kan du ju flytta dem oavsett vad arbetsgivarn säger. De ska skriva under på flytten men har egentligen inget val.

Om de är före 2007 1 juli så har du inte fri flytträtt nu (annat än om de står i SPP) men det finns en ny lag på gång som ska tillåta fri flytträtt även för äldre försäkringar. För min gamla icke flyttbara i nuläget så avvaktar jag den nya lagen, även om jag har ett AB. Kanske tar 1-2 år men kanske ett alternativ?

1 gillning

Har varit i en liknande situation där arbetsgivare inte vill/kan (ena fallet besvärlig fd arbetsgivare och andra så hade fd arbetsgivare gått i konkurs) släppa ägandet för en tjänstepension utan villkoret att den överlåtes till förmånstagaren privat, dock inte krav på att nya ägaren måste äga den som bolag. När den var överlåten till mig var det enkelt att flytt in den till Nordnet. :+1:

Om man äger tjänstepension privat så ingår den i din egendom vid bodelning under skilsmässa, mer info hos Advokatfirman Inter.

Dubbelkolla med Nordnet/Avanza om det går att överlåta till dig privat, underlättar ju betydligt om man vill flytta den tjänstepensionen i framtiden.

Tack, var nog det där med bodelning som föranledde att Nordnet rekommenderade mig att köra AB.
Undrade om det var värt att ha ett AB som är vilande och inte genererar intäkter.

Kommer man runt bodelningsproblemet med att lägga tjänstepensionen privat i ett AB man äger helt själv?

Det verkar inte som man kommer runt det enligt Advokatfirman Inter;

Om tjänstepensionen skall ingå i en bodelning hänger således samman med rätten att förfoga över försäkringen.

Av förfoganderättens betydelse följer att om den person för vilken tjänstepensionsförsäkring är tecknad har ett bestämmande inflytande i bolaget, kan det anses att tjänstepensionen skall ingå i bodelningen även om bolaget äger försäkringen och den är oöverlåtbar.

Så lösningen är att köra en stiftelse mellan, lite som IKEA. :smiley:

Annars är nog det smidigast att kolla med den nya arbetsgivaren om dom är villiga att ta över den, vissa arbetsgivare har varit duktiga när dom upphandlat pensionslösningar och kan lösa det. :+1:

Äktenskapsförord låter enklare än stiftelse i Nederländerna. :smile:

1 gillning

Det blir nog så i slutändan. Krångligt på många plan det där med pension!