Flytta dyr tjänstepension till privat pension?

Hej alla kloka!

Jag är i 50-årsåldern och har några gamla tjänstepensioner som tyvärr dras med höga skalavgifter. Så jag vill flytta dem till ett billigare ställe (t ex Avanza/Nordnet) för att få ut mer pension i framtiden.

Samtliga tjp ligger i fribrev och ingen av dem har börjat utbetalas. Dock så är bolagen som betalat in pensionerna till mig nedlagda. Så det går inte att flytta kapitalet som tjänstepensioner. Utan det måste bli som privata pensionsförsäkringar.

Har läst en del om att privat pensionsförsäkring är förlegat, men i det här fallet borde det väl ändå vara ett bättre val än att stanna kvar och fortsätta betala dyra skalavgifter som dränerar pensionskapitalet?

Eller finns det någon illvillig skatteeffekt som stjälper idén?

Jag är mellan jobb och kör en enskild firma lite på halvfart under brytpunkten för statlig skatt.

3 gillningar

Följer frågan - både för att jag tar upp den med @lysa imorgon i vårt avsnitt om pension och för att jag är nyfiken på svaret. Ping @Monica / @JFB - vad tänker ni?

Välkommen till forumet @Martie och kul att du ställde en fråga! :heart:

4 gillningar

Mig veterligen ingen negativ skatteeffekt. Hamnar väl typ i IPS så enda skillnaden är väl att försäkringen då inte längre har någon arbetsgivare.

Misstänker att det ev kan vara svårt att få arbetsgivarens godkännande eftersom bolagen inte finns längre, men rimligen finns någon konkursförvaltare som ska hantera det. Måste ju vara rätt vanligt förekommande tänker jag.

Eftersom det är fribrev och om inga andra förmåner kopplade så borde det vara förmånligt att flytta det för att slippa höga skalavgifter.

Vi gör just nu ett försöka på några små slattar där fasta avgiften äter upp 5-10% av kapitalet dvs nästa omöjligt att få det att växa. Mest av principskäl :sweat_smile:

2 gillningar

Jag har flyttat en tjänstepension där bolaget som betalade in den hade gått i konkurs. Den enklaste lösningen för mig var att min nuvarande arbetsgivare tog över “ägandet” av pensionen, och sedan godkände flytten.

Det gäller så klart att man har en välvilligt inställd nuvarande arbetsgivare för att detta ska vara ett alternativ.

2 gillningar

Pengarna hamnar i det som kallas “Privat pensionsförsäkring”. Den enda hållhaken här är att tjänstepension inte ingår i bodelning, men det gör privat sparande och privata pensioner. Så om man väljer att skriva över dem på sig själv bör man även skriva äktenskapsförord om man är gift

5 gillningar

Jag är inte så insatt men finns det alltså inte fler hållhakar än att det ingår i bodelningen?

T.ex. att privat pensionsförsäkring kan utmätas av Kronofogden lättare eller att en tjänstepension resp. privat pensionsförsäkring kan behandlas och beskattas olika om man flyttar utomlands som pensionär?
Tycker mig ha läst lite om det men har svårt att hitta exakta detaljer nu så det kanske inte stämmer.

Mer allmän fråga som jag lånar tråden för istället för att skapa ny tråd:

Jag har en ej kollektivavtalad tjänstepension hos min nuvarande arbetsgivare som jag har löneväxlat till men inte fyller på pengar till i nuläget och kommer inte att göra det på minst ett år.

"Ett fribrev är en pensionsförsäkring som det inte görs några nya inbetalningar till" är vad jag har kunnat läsa mig till. Oftast verkar det tolkas som att anställningen är avslutad och inte att det är en inaktiv pensionsförsäkring hos nuvarande arbetsgivare.

Min nuvarande arbetsgivare har godkänt att jag kan lägga den i fribrev och jag tror att de rent mekaniskt kan avsluta pensionsförsäkringen smidigt och elektroniskt utan blanketter och administration, typ ett knapptryck.
Hur mycket admin och bök det blir för pensionsbolaget med avslut och uppstart av ny pensionsförsäkring i framtiden vet jag inte.

Konkreta frågor nedan:

1. Skulle ovan situation tolkas som en tjänstepension som det inte görs inbetalningar till och därför kunna läggas i fribrev?
    Min tanke är att nästa gång jag engångslöneväxlar om drygt ett år så får pensionsbolaget bara starta en ny pensionsförsäkring och sätta in pengarna där istället.

2. Givet att pensionsförsäkringen går att lägga i fribrev och som en privat pensionsförsäkring var min tanke egentligen att jag ganska omgående skulle flytta den till ett annat pensionsbolag/bank. Dock funderar jag på om min arbetsgivares pensionsbolag kan sätta sig på tvären och bli ovilliga att hjälpa mig att engångslöneväxla i framtiden om jag flyttar ut pengar därifrån.
    Frågan är om det skulle vara bättre att lägga det i fribrev så att jag har rätt att flytta det när jag vill men inte genomföra flytten förrän jag har avslutat min anställning någon gång i framtiden.
    Pensionsbolaget borde väl inte tycka att det är ett problem så länge jag har kvar kapitalet hos dem och de tjänar pengar på mig?
    Avgifterna och utbudet är inte så dåligt så det gör egentligen inte så mycket om det ligger kvar där några år till.

3. Blir det automatiskt en privat pensionsförsäkring när arbetsgivaren avslutar pensionsförsäkringen och den läggs i fribrev eller blir det först när den flyttas från aktuellt pensionsbolag eller om jag gör något aktivt utöver arbetsgivarens avslut?

4. Finns det någon nackdel med att dela upp det i flera pensionsförsäkringar och löpande lägga dem i fribrev, givet att det går?
    Dvs. jag gör ett fribrev nu, startar upp en ny pensionsförsäkring nästa år och lägger den i fribrev senare.
    Jag är lite paranoid och vill inte fastna hos detta pensionsbolag om min arbetsgivare av någon anledning inte skulle vilja godkänna flytt i framtiden.
    Det är därför jag skulle vilja frigöra och få kontroll över kapitalet redan nu, om det går.

5. Något annat jag borde tänka på?

En IPS kan lättare tas i anspråk men det krävs ändå väldigt mkt. Läs gärna 5 kapitlet i Lag (1993:931) om individuellt pensionssparande.

Det är i stort sett omöjligt (enligt min uppfattning) att kunna utmäta en privat pensionsförsäkring före 55 år. Pensionsförsäkringar är normalt utmätningsfri. Det innebär att den är skyddad mot krav från eventuella fordringsägare.

Ang. din fråga om flytt utomlands: ja visst är det så att det finns olika skatteregler utomlands, men jag svarade utifrån svensk lagstiftning.

Definitionen på fribrev är att det är en försäkring som det inte längre sker inbetalningar till. Det har ingen koppling till en anställning.

1 gillning

Jag flyttade flera försäkringar inkl fr nedlagda företag till Svenska Fribrevsbolaget och fick hjälp av dem att lösa just det sistnämnda. De har dessutom väldigt bra rabatter på sina fonder.

Flyttade mina överblivna “slattar” från SEB och Skandia till Avanza (med mitt eget företag som arbetsgivare) och det gick oväntat smidigt (men tog tid). Avanza täckte dessutom upp flyttkostnaderna.