Byte av fonder i en efterlevande pensionsförsäkring inom SEB

Jag är förmånstagare efter min avlidne mans tjänstepension sedan ett år tillbaka. Det är en ansenligt stor summa som är placerade i SEB världenfond med en total avgift på 1.51. Jag har pausat utbetalningen men har för avsikt att kicka igång den inom ett halvår. Som förmånstagare äger jag inte försäkringen men kan fritt inom SEB utbud placera om till andra fonder. Jag kan också pausa och förändra utbetalningstiden närsom. För närvarande ligger den på 20 år varav jag har 247 månader kvar.

Vid varje utbetalning betalar jag inkomstskatt.

Fondens avgifter räknas in vid varje dags värdeförändring så vid ett eventuellt byte så betalas avgiften som vilken dag som helst. Övriga avgifter räknas per kvartal.

Tanken är att jag ska leva på dessa utbetalningar som i dagsläget kommer räcka gott och väl. Men som i alla andra fall så kan börsen gå både upp och ner.

Eftersom jag har andra pengar också som ligger mer säkert tänker jag att om börsen går ner kraftigt pausar jag den och använder mina andra pengar tills börsen går upp igen. Men jag vill inte pausa för länge då jag inte vill bli för gammal innan den betalats ut. Jag får ju min egna pension i framtiden, även om den inte är lika lovande.

Men som ni säkert förstår så vill jag ju ändå nu se till att försäkringen värde både ökar samtidigt som den betalas ut och då minskar. Jag vill även att den ska vara trygg och klara stora svängningar på börsen men som jag sagt innan, det finns kapital att använda istället.

Mina egna tankar går åt SEB global indexnära med avgift 0,19 eller LF global index plus någon fond mot Tillväxtmarknader, vilken och hur många procent av kapitalet har jag ingen aning om. Räntefonder kan jag inte så mycket om men vet att de ska stödja nergångar på börsen. (Om dessa behöver jag lära mig mer om).

Jag är 55 år och i dagsläget står fondens värde på 10250000 kr

Hur tänker du, vad skulle du placera/göra och finns det fler fonder inom SEB som vore bra att ha? Hur mycket påverka avgiften i det här läget, kan jag lika väl ha kvar den? Är det något jag missat?

Tack för input och kloka råd!

Om vi jämför din nuvarande avgift på 1,51% mot 0,19% så skulle du med nuvarande kapital spara 135300 kr/år så jag tycker du gör helt rätt i att byta!

SEB global indexnära låter utmärkt. Om du även vill ha lite tillväxtmarknader så skulle jag lagt 10-15% där. Självklart i en indexfond också :slight_smile:

Hej…
Bra läge med 10Msek efter din make.
Vad som är vettigt beror lite på hur du ser på ditt spenderande framöver och vilka andra pensions källor du har.
Det låter som du avser att sluta arbeta eller minska på arbete rejält inom kort?.
Att flytta större delen av pengarna till fonder med låg avgift är absolut vettigt asap.

• Bra att ha med i kalkylen är att alla uttag av pension innan riktåldern beskattas extra. Skatten är brutalt högre. Vid uttag av 35.000 får man betala ca 3900 i extra skatt varje månad.
    Om man har ex större summa ISK pengar kan man överväga att tulla lite på dom och/eller jobba lite lagom några år till.

Ditt spenderande närmast 10 år en är säkert mest värdefullt för dig. Lite räkneövning…

• Antag att du får 12000 minst statlig pension som pensionär från 68.
  • Antag konservativ förvaltning där rejält låg risk för större längre nedgång prioriteras och man nöjer sig med inflationsskydd över tid.

Hur länge räcker pengarna vid levnadsnivå 40.000 SEK per månad månatligen.

40.000 * 12 i 13 år => 6,24 MSek
28.000 * 12 i 12 år => 4 MSEK

Dvs fram till ca 80 års ålder. Det är lite magert även om du får “svensk standardnivå” efter den tiden pga olika tillägg. Många damer är pigga en bra bit över 80.
Om du har lite annat sparande och lite mer egen pension du indikerade borde det bli OK.
Du kan spara med större risk och troligen ha mer pengar att spendera men du drar på dig
risk att få uppleva dom halveringar av värde som kan vara ett antal år. ex år 2000 och år 2008