Tjänstepension SEB
Jag har ca 500 000 i trygg Liv som jag inte får flytta.
Vilka fonder rekommenderas och vilken fördelning?
Är 68 år och ska plocka ut pensionen från 2026 - 2031.
Om det är ITP tjänstepension beror det på vilken ITP upphandling du har dessa i. Jag har ITP1 2010 och 2013 hos SEB och fonderna skiljer sig åt. Förutsätter att det är lite bättre utbud, men kanske högre avgifter, om det inte är ITP pension.
Jag har valt nedanstående fonder, efter vad som fanns tillgängligt i respektive tjänstepension. Fördelningen blev inte vad jag ville egentligen, pga att min tjänstepension är delad på tre delar. Där globalfonden inte fanns i den största av dessa tjänstepensioner. Totalt har jag 1250 tkr i dessa.
SEB Hållbar Global indexnära 35 procent
SEB Hållbar Sverige indexnära 35 procent
Öhman Småbolagsfond 20 procent
SEB Nordamerika Småbolag 10 procent
Det är ingen ITP pension .Det är en privat tjänstepension ( tio taggare) som företaget tecknade på mig och tillhör SEB Trygg Liv Tjänstepension.
Jag kan inte välja Öhman småbolag men de övriga går bra.
Med tanke på att jag ska börja plocka ut pengarna 2026 så är detta förslag väl ganska hög risk?
Skulle nog behöva tips på fonder med lägre risk.
Svårt att säga när man inte vet vilka fonder du kan välja bland 
Om du ska börja ta ut den om 5 år och sedan ta ut den under 5 år så kan man räkna ut att snittspartiden är 5 + 5/3 = 6.7 år.
Att dela uttagstiden med 3 kommer ifrån att genomsnittskronan under uttagsfasen år investerad 1/3del av tiden.
Tumregeln säger att man inte bör ha mer än 10% aktieandel per sparår framåt.
Enligt den skulle du kunna ha cs 60-70% aktieandel just nu.
Då skulle du kunna ta de fonderna ovan men ändra så det blir 60-70% och sedan lägga resten 30-40% i den billigaste räntefonder (lägst avgift) du har tillgång till.
Anledningen jag säger den billigaste räntefonden är att det oftast den med kortast löptid, minst risk, vilket är vad du vill ha som krockkudde vid en krasch.
Sen tycker jag också aktieandelen beror på vad du har pengarna investerade idag i för fonder, och eftersom många nog också tycker börsen är lite dyr så här på all time high.
Alltså, om du ligger i aktiefonder redan så är ovan 60-70% aktier en risk sänkning vilket kan vara rimligt att göra direkt.
Om du ligger i säkrare papper än aktiefonder så hade jag nog stegat upp till 60-70% aktier och inte lägga in allt på ett bräde. Tex under 1-2 år. Bara så du inte lägger in allt på ett bräde och sedan får en krasch. Det är ju illa eftersom du ska ta ut pengarna.
Den risk du kan ta beror också såklart på hur beroende du är av pengarna i pensioneringen. Är det pengar du måste ha för vanligt leverne så kanske du ska ha mindre aktieandel/risk. Och tvärt om, om pengarna mest ska vara för kul grejer som du egentligen kan avvara.
Enl tumregeln bör du därefter varje år sänka aktieandelen med 10% per år. Om man tycker det blir för lågt när det närmar sig uttaget och i uttaget så kan man ju också bestämma sig för en lägsta aktieandel som man inte går under för att få någon vettig avkastning, tex 20-30% aktieandel.
Så hade jag nog funderat men svårt att säga eftersom det beror på din situation.
Hoppas det hjälper dig framåt åtminstone!
Lycka till 

Hej och tack för jättebra tips.
Låter som en bra strategi.
Eftersom man är lite försiktig så kommer jag att lägga mig på den lägre aktie nivån enligt förslaget men däremot öka andelen aktier på mina andra besparingar där jag har bättre valmöjligheter på både fonder och fondbolag.
Låter det vettigt?