Har i dagsläget min tjänstepension hos SEB men tycker att utbudet av fonder är lite dåligt samt att jag tycker att dom har väldigt höga avgifter. Den ena är på 0,23% vilket känns bra men den andra ligger på 1,84%… Kollat runt vad SEB erbjuder men många av deras fonder ligger en bra bit över 1% tyvärr.
Saknar helt erfarenhet av vad man ska kolla på när det kommer till tjänstepension osv men förstått det som att Länsförsäkringar har bra utbud till låga avgifter, därför är jag intresserad av att eventuellt flytta mitt sparande dit!
Någon som har Länsförsäkringar som kan tipsa eller rekommendera några fonder som är bra? Något annat man bör tänka på innan man gör en flytt eller är det bara att köra på?
Har flyttat min tjänstepension till Länsförsäkringar. Är SAF-LO. Hade AMF innan, de är också bra. Har inte upplevt något strul vid begjord flytt.
Länsförsäkringar har som de andra en entrélösing som man hamnar i när man flyttat dit. Inget fel på den, men du kan så klart göra egna val ur Länsförsäkringars fondutbud om du vill.
Exakt detta kör jag också… började flytt i oktober 2024, allt klart i mitten på januari 2025… sen vet vi vad som hände med tullkaos osv… så, ingen direkt ökning i global index, ligger lite minus just nu.. tillväxtmarknadfonden har ju gått upp en del senaste tiden… men räknar inte med att mina 90% global index ska avkasta positivt på ett bra tag sålänge Trumpen sitter kvar och marknaden ställs inför ständig osäkerhet och oförutsägbarhet.
Med det sagt tycker jag att portföljen är klart rimlig. Vet inte om man har fler fonder beroende på vilken avtalstyp tjänstepensionen är, i mitt fall har jag ca 16-17 fonder att välja på tror jag i min SAF-LO. Då föll denna fördelning ut som den absolut vettigaste och billigaste.
Jag kanske har för dålig koll på tjänstepensionsplacering på SEB, men kan du inte köpa ex länsförsäkringar global index?
Jag har SEB och saknar vissa fonder som DNB exempelvis men har Länsförsäkringars globala och Sverigefond.
Dubbelkolla så SEB inte har ett filter satt så du bara ser deras egna fonder, det har vissa banker. Tar du bort det filtret så kan du kanske köpa fler fonder.
Vill du byta till LF ändå så har de fungerat bra för mig i min ITP1-placering men jag har samma fonder där som på SEB.
När jag kollar så kan jag enbart välja på SEBs egna fonder kring tjänstepensionen, Länsförsäkringars Global Index har jag precis bytt till i mitt “vanliga sparande” hos SEB så den finns hos dom
Kan ju vara som du säger att dom satt en spärr på vilka fonder man kan välja, värt att kolla upp! Tack för tipset
För egen del hade jag min TJP hos Länsförsäkringar men flyttade den till Nordnet. Du ska nog kolla med alla aktörer du funderar på vilka avgifter dom egentligen tar. Nej jag menar inte själva fondavgiften utan eventuella avgifter för sin ”plattform” eller vad man säger. LF tog 0,8% årligen i kapitalavgift medan Nordnet tar 0% men då tar Nordnet istället 2% i premieavgift på varje nysparande som åker in månadsvis. Sedan betalar man naturligtvis vanliga fondavgiften beroende på vilken fond du väljer. Jag har ingen aning om hur SEB fungerar.
Jag har också Länsförsäkringar. Gick in nu för att dubbelkolla vilken avgift de tar på LF Global Index som jag äger. Det står så här, onekligen billigt?
Just så, tänkte inte på det. Försökte göra ett liknande val till min fru i hennes tjp för några år sedan. Men det gick inte, hon hade avsevärt sämre villkor.
Vill minnas jag skrev nåt inlägg här och beklagade mig över hur mycket villkoren skiljer sig åt.
En annan sak som jag märkte när flickvännen skulle byta fonder på Handelsbanken var att om man valde BYT så fanns det bara handelsbankens fonder och det gick inte att ändra urvalet. Valde man SÄLJ och när försäljningen gått igenom valde KÖP så fanns hela utbudet av fonder. Nackdel att vara utanför marknaden ett par dagar, fördel att hon kunde välja billiga, breda indexfonder.
Ja det är ganska vanligt speciellt om det är kollektivavtalad tjänstepension när priserna pressas ner då tenderar bankerna att bara ha kvar sina egna fonder
Vad och vart du kan flytta beror på din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte.
Har ni kollektivavtal så gör man sina ändringar på en sk Valcentral per avtalsområde. Se guide / länk nedan.
Har ni inte kollektivavtal så får du kolla med er HR avdelning vilka val du kan göra
LF är väl ett bra val om du kan flytta dit beroende på ovan. Så länge du kan hitta en global indexfond för under 0,4% så är det bra. Resten är finlir