Här kan du jämföra pris total avg på olika valbara fond försäkringar ![]()
Tack! Där vann ju AMF över LF…

(KAP-KL som är aktuellt för mig i det här valet).
Var ju bra att vi fick dryfta det här. Återstår att se vad flyttkostnaden blir. Sitter nog ner i båten till jag vet att FI tillåter det hela.
Hos Valcentralen angavs flyttkostnaden från Avanza till 0 kr efter att jag gjort en sammanställning.
Vart Amf för mig. Hade även lite hos SEB som jag flytta efter att ha kollat avgifterna.
Jag har en gammal PA03-försäkring som ingår i flytten till Futur. Efter att ha tittat på Försäkringsutbud - SPV och läst denna tråd landade jag i att flytta till AMF. Avgiftsmässigt ligger AMF och LF nära varandra, men min slutsats var att AMF är en gnutta billigare sammantaget.
Futur ligger klart sämre till avgiftsmässigt, så gör därför flytt från Avanza före du flyttas till Futur. Enligt Avanzas kundtjänst så har flytten inte godkänts av Finansinspektionen än, men beräknas göras det under September/Oktober.
Om du har har en statlig försäkring så kan valet inte göras genom valcentralen SPV, utan man måste själv kontakta det försäkringsbolag (som ska omfattas av PA16) till vilken försäkringen ska flyttas som i sin tur kontaktar Avanza. SPV tar alltid ut en flyttavgift beroende lite på bolag, men det hittar man på SPV.se
Synd att Avanza helt slutar med kollektivavtalade tjänstepensioner kan jag tycka…
Oftast beror det på att man har bytt bassystem och en liten del av beståndet har specialregler som gör att det inte blir lönsamt att behålla de. Då säljer man av den delen till en annan aktör som är bättre på just den typen av försäkring
Jag har också fått brevet. Avanza är det enda tjänstepensionsbolag jag valt efter eget huvud annars har det bara varit att jag följt råden från de “experter” som kommit till arbetsplatsen. Gubben från LO-facket sa tex att Folksam is THE shit och Max Mattiessen förordade Danske Bank som lämnade över till Danica Pension som bytte namn till Futur Pension.
Om jag minns rätt så kostade den billigaste globala indexfonden hos Futur 0,40% så jag har bytt till 74% Storebrand USA, 18% Storebrand Europa och 8% Storebrand Japan alla med 0,20% i avgift. Saknas jämfört med en vanlig global indexfond gör i huvudsak Kanada, Storbritannien, Schweiz och Australien vilket jag kan leva med eftersom jag har pengar i fler tjänstepensionsbolag och privat sparande där jag har globala indexfonder.
Min plan är att hänga med från Avanza till Futur och plocka in kapitalet i mina tre fonder för jag är väldigt nära uttagsstarten så det är inte så viktigt att det blir optimalt längre.
Du får gärna berätta mer om detta (om du vet), hade inte hört talas om den termen tidigare.
Tack! Jag fick ändan ur vagnen nu och lade in om en flytt från Avanza till AMF.
Hade tidigare en statlig pension också men den åts upp av avgifterna (var inte så mycket till att börja med dock).
Är också på väg att byta till AMF. Deras kundtjänst kan svara fel på hur flytten går till. Eftersom Avanza inte är valbara kan flytten inte ske via SPV. Amf måste skicka en blankett. Amf kräver också ett intyg (från Avanza) där det framgår om försäkringen har efterlevandesskydd eller inte. Går bra att skicka meddelande till Avanza för att få ett.
Jag vet inte riktigt vad du menar men jag har kollektivavtalad tjänstepension (Avtalspension SAF/LO) hos Avanza OCH har själv sökt mig dit. Om man inte gjort ngt val hade den hamnat i traditionell försäkring hos AMF.
Eftersom Avanza inte hanterar kollektiva avtalspensioner längre har de bestämt sig för att ”massflytta” alla dessa till Futur.
Det behöver inte vara negativt. Det är bättre att din kollektivavtalspension finns hon någon av de förvaltningbolagen där fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna pressat priserna för att du ska få så mycket som möjligt i pension.
Du kan naturligtvis flytta din pension vart du vill, men om du inte gör något hamnar de hos Futur.
Såsom det ser ut i dagsläget hade jag valt AMF.
Enligt AMF räcker det att du skriver ut det försäkringsbevis som du hittar under Detaljer för din tjänstepenstion på Avanza.se och bifogar blankette. Där framgår om du har återbetalningsskydd eller inte. Behövs mao inget ärende till kundtjänst på Avanza för detta.
Ja, stämmer. Såg att det var Avanza skickade.
@Nisse2 jag tog rygg på dig här och det löste sig ju bra, tackar för informationen. Gör du samma val idag?
Nej, jag hann ändra min plan innan tvångsförflyttning till Futur och flyttade till Länsförsäkringar istället. Mest som en protest mot att bli förflyttad. Flyttade även mitt kapital i Futur till Länsförsäkringar samtidigt. Hade jag legat kvar i Futur så hade fortsatt med de tre fonderna. Utfallet har väl varit bra hittills.
Jag har en pott inom KAP-KL som jag tidigare flyttat till Avanza. Jag har alltså aldrig valt Avanza ”på förhand” utan (som jag minns det) betalat en avgift för att flytta potten till Avanza. Jag slapp så mycket avgifter iom det att det var värt det. Jag har inte fått något brev. Allting löper på som tidigare.
Som jag minns det hade Avanza försvunnit som valbart alternativ redan när jag gjorde denna förändring. Jag tror att min tidigare arbetsgivare också var tvungen att ge medgivande.
Tror du har fribrev och ej kollektivavtalad.
För info ryker en del fonder bla Storebrand Japan som jag själv äger
Nya villkor för din avtalspension SAF-LO
De nya villkoren gäller från januari 2025 och innebär att den fasta avgiften på 65 kr istället
blir 0 kr per år och alla fonder utom en får lägre fondavgifter.
Några fonder kommer också att tas bort. Har du innehav i en fond som tas bort kommer
innehavet att flyttas till fonden Danske Invest Global Index. Kapital från tidigare fonder som
har utgått flyttas till samma fond. Se hela utbudet på futur.se under avtalspension SAF-LO.
Dessa fonder kommer tas bort
Carnegie All Cap - SE0007704804
Cliens Småbolag - SE0008992069
Danske Invest Europé - LU1891308998
Danske Invest Global Emerging Markets - LU0085580271
East Capital New Europé - LU0944739340
Fidelity Asia Pacific Opportunities Fund - LU0345361124
Lancelot Global B - SE0009241649
Norron Target - LU0580531472
Spiltan Aktiefond Stabil - SE0001015348
Storebrand Global Low Volatility - SE0005224078
Storebrand Japan - SE0000621393