Tjänstepension - höga SPP avgifter - tänkte först flytta till LF - ser ut att landa hos Avanza

Se mitt svar till Anton med bild från LF hemsida. Eller kolla på denna länken för ditt avtalsområde.

Jag tror inte det ena försäkringsbolaget är bättre än det andra, problemet som jag förstår det är ”rådgivarna” som man får ”gratis” från arbetsgivaren.

Hade någon förklarat för mig då för 20 år sedan att rådgivaren skulle få 0.3-0.4% av allt pensionskapital som sattes in för mig av min arbetsgivare för all framtid så hade jag sprungit ut från mötet :slight_smile:

Man behöver inte vara speciellt mattebegåvad för att räkna ut att det är gundrstusentals kr över ens liv.

Nu verkar det som det kanske finns en chans att flytta dem och bryta möjligheten för ”rådgivaren” att sno av mina pensionspengar via försäkringsbolaget. Det beror säkert på en massa saker och kanske bara går för en del av kapitalet men nu är jag så förbannad att räddas vad som räddas kan, oavsett hur lång tid det tar :slight_smile:

Så LF kanske är bra om man kommer själv men man hamnar i samma sits om ”rådgivaren hjälper”

Tack! Kul att veta att du lyckades med att flytta en 10 taggare :grinning::+1: Jag har också en sådan.

Ja 10 taggar diskussionen var när jag också blev lurad in i rådgivningsträsket. Det hemska är att de även ligger och snattar från en ny försäkring som startades för något år sedan, även om jag inte haft tillgång till rådgivningen. Jag kunde ju åtminstone suttit och ”rantat” på hen :joy: Det är helt rubbat!

Ok! Tack för varningen att det gäller att föra ett långsiktigt krig … men det kan ändå blir rätt bra timlön om man tänker på hur mycket pengar det rör sig under årtionden! Hang in there!:grinning:

Nope, tyvärr, om född före 1978 så är det antingen ITP2 eller Alt ITP/10 taggar. ITP1 gäller bara för de födda efter 1978. Så har jag fattat det. Men förhoppningsvis kan man flytta 10 taggaren och rädda vad man kan :slight_smile:

Är nåt år äldre än dig och fick samma val mellan ITP2 eller Alt ITP/10 taggare, men har också en ITP1 eftersom den arbetsgivare enbart erbjöd ITP1 för alla anställda.

Hittade på Collectum att man verkar kunna gå från Alt IPT/10 taggare till ITP1 om arbetsgivaren tillåter det;

En tjänsteman som redan är registrerad med alternativ ITP kan dock efter överenskommelse med arbetsgivaren övergå till ITP 1 även om lönen understiger 10 inkomstbasbelopp.

Oklart vad som gäller för Alt IPT/10 taggare i fribrev däremot. :thinking:

1 gillning

Kan nog inte allt hur det fungerar men för mig blev det så att pensionen hamnade utanför ITP-systemet. Gick inte att flytta in igen men efter mycket strul att flytta till Avanza. Vill minnas att det framfördes flera osakliga och motsägelsefulla argument från avlämnande bolag. Lönar sig att vara lagom påstridig och lite påläst när man ska ge sig in i pensionssystemen och flytta

3 gillningar

Bra kämpat! :+1: Med tanke på hur länge det oftast är till pensionen är det ju verkligen värt att ta fighten.

Aha, ja det är skillnaden. Min ligger tyvärr redan i fribrev sedan många år.
Jag har bett LF ringa mig så får vi se vad de svarar på de olika kontona och ev. flytt :slight_smile:

Bara att gratulera! :slight_smile:
Tack! Jag ska vara både påstridig och påläst :+1:

Det stämmer bra det. Ca två år. För övrigt lyckades jag “bumpa” årsmodellen på den kollektivavtalade genom att via Collectum flytta den till en annan aktör, för att sedan flytta tillbaka den. Då sågs det som en “ny” försäkring och fick senaste villkoren. Om det alltid fungerar så eller om det var en tillfällig glitch låter jag vara osagt.

1 gillning

Man kan alltid välja bolag från senaste upphandlingen, från Collectum;

• Du kan när du vill flytta ditt kapital från ett bolag till ett av de bolag som är valbara idag.

“It’s feature not a bug”. :slight_smile:

1 gillning

Tack båda för den infon ! @Erik också
Jag ska göra det för ITPKerna via Collectum. Nya avtal år bättre och billigare :slight_smile:

Jag tror det är likadant för andra tjänstepensioner. Problemet är i grunden inte försäkringsbolagen utan det är att man hos dem är på något vis knuten till en rådgivare (som man inte har längre) och då måste de betala rådgivarens kick back på 0.3-0.4% av våra pengar.
Det är rådgivar-anslutningen som driver upp avgifterna. Utan rådgivare blir det 0-0.2%.
Ett försäkringsbolag kan alltså vara dyrt för en person men billigt för en annan som flyttar in.

Jag har skickat ut frågor både till Avanza och LF hur de ställer sig till flytt av mina andra ITPer. Jag tror att de ska kunna gå att flytta, åtminstone huvuddelarna som är icke-kollektivavtalade, och den delen av kapitalet som är inbetalt efter 2007 för kollektiv-avtalad… men vi får se! En resa blir det säkert :grinning:

Keep us posted! Vore drömmen om man skulle kunna flytta in en ITP till Avanza. :slight_smile:

1 gillning

Det ska jag göra! Fortsättning följer :grinning:

2 gillningar

Fick svar från Avanza idag :blush::blush::blush: och de ser positivt på att både icke-kollektiv ITP lösning och Alternativ/10 taggare kan flyttas. LF har inte svarat ännu.

Aza tipsade om att vänta tills efter 1/4 när den nya lagen om max flyttkostnader träder i kraft. Man kan läsa om den här. Om man vill så kan man läsa hela promemorian här. Helt klart inser Riksdagen hur sjukt systemet är och i princip bara kört över rådgivarnas/försäkringsbolagens invändningar i remissförfarandet. Antar att det finns ett antal riksdagsmän som själva insett hur uppskörtade de blivit :slight_smile:

Bara det att Avanza tipsar om detta känns som man har någon på sin sida :slight_smile: Den lagen spar sjukt många tusenlappar i flytten för mig. SPP har nämligen en flyttavgift för dessa lösningarna på hela 2.5%! Så att slippa det mesta av den avgiften är fantastiskt, även om de säkert kommer att trilskas.

I övrigt frågade jag bara Avanza om lite detaljer kring hur deras tjänstepensionslösning fungerar m.h.t. uttagsalternativ och vad man får äga i den lösningen (tror “bara” fonder, men det räcker gott och väl).

Får se om LF kommer tillbaka, i så fall uppdaterar jag här. Avanza känns dock som det mycket bättre alternativet pga 0% kapitalavgift (mot 0.21% för LF) och ett ännu bredare fondutbud. Jag tror även att Avanzas uttagsalternativ är bättre.

It is a GOOD day!! :slight_smile:

3 gillningar

Grattis @JFB, underbart! :partying_face:

Måste bara dubbelkolla; vad räknas som “icke-kollektiv ITP”? Kan ha missförstått men är inte hela idéen med ITP är att den är just kollektivt upphandlad för att få ner avgifterna?

Sluga den där SPP! :scream: När jag flyttade ut från SPP var det “bara” 1% flyttavgift och skalet var 0,65%, dom där netto 0,35% är klart tråkigt, men helt klart värt det i det långa loppet.

1 gillning

Ja, absolut. 0.6% till 0% med 1% flyttavgift betalar sig snabbt :slight_smile:

Ja, du har nog rätt. Man ska nog inte säga “icke kollektivavtalad ITP” … antingen är det kollektivavtalad ITP eller är det icke-kollektivavtalad ITP-liknande.

Icke-kollektiv avtalad ITP-liknande lösning kan vara fallet för företag som inte följer kollektivavtal och sätter upp sin egen, eller som i mitt fall för ett företag med ITP-lösning men där jag hamnade i en icke-kollektivavtalad variant när jag jobbade utomlands.

Det känns som om hela systemet är gjort så komplext med flit, bara för att man inte ska orka sätta sig in i det. Men skam den som ger sig :slight_smile:

Grymt jobbat! Men bara för att klargöra, har du fortfarande aktiva inbetalningar eller är detta från en gammal arbetsgivare?

Då är jag med! Trodde det vara något utöver en vanlig tjänstepension. :slight_smile:

Verkligen, kämpa! :rofl:

2 gillningar

Tror att 10-taggarlösningar är icke kollektivavtalsanslutna och därför flyttbara. Jag har också fondförsäkringar där jag väljer fonder själv men kan inte efter avslutad anställning flytta.