Alltså, sjukt höga avgifter!
Som jämförelse så har jag en kollektivavtalsupphandlad lösning. Där tar Valcentralen 1 % på insatta premier (Valcentralen administrerar tjp’n). Därutöver har jag 50 % av tjp’n i traditionell lösning med förvaltningsavgift på 0,12 % (Alecta) samt 50 % av tjp’n i fondlösning på 0,4 % (Länsförsäkringar). I fondlösningen tillkommer givetvis avgifterna för fonderna.
Tack för avrapporteringen, men väldigt tråkiga besked gällande avgifter. Herregud!
Det kommer bli en utmaning att lösa det på ett sätt som inte svider
Kommer du ha kvar pengarna hos SEB, eller kan du flytta dem till något annat skal?
Om du kan komma åt SEBs fondtorg, så sortera på avgift och ta de billigaste.
Kanske 80 % denna för global och 20 % denna för Sverige, för att hålla det enkelt.
HERREJÄKLAR SÅ DYRA AVGIFTER DE TAR.
De rånar dig och alla andra i liknande situation. Det är ju helt sinnesjukt höga avgifter.
Hade jag varit du hade jag gjort allt i min makt för att byta leverantör av tjänstepension. Själv har jag 0 kronor och 0% i avgifter vid sidan om fonderna.
Byter från SPP till ny arbetsgivare med S&P. Tråkigt, men övrigt väger upp.
Fint att du har 0% i avgifter? Jag har nämligen 1% i premieavgifter och sen vanliga fondavgifter då. Där ingår “rådgivning”, som jag egentligen inte vill ha 
Tack för tips, ska spana in dem och tänkte bryta ut min fråga också och se om det finns andra kloka tankar på forumet :).
Jag kan inte byta till något annat än SEB tyvärr. Men försöker trösta mig med att jag förutom högre lön och en veckas mer semester jämfört med gamla jobbet också får högre avsättning till tjänstepensionen (6 % istället för 4,5 %) så jag borde tjäna på det ändå i längden. Men visst vill jag få ner avgifterna om det går, ska definitivt luska lite i hur de andra anställda upplever S&P/SEB och om lösningen kan bytas ut.
Tack! Bra att veta vad det finns för alternativ. Ska definitivt lyfta frågan och höra med andra kollegor hur deras tankar går.
Vidare lär man inte stanna hos arbetsgivaren resten av arbetslivet, så direkt efter att man slutat kan man flytta innehaven till typ Avanza, så att de höga avgifterna blir tillfälliga, och borde inte slå alltför hårt på helheten då man blir pensionär, eftersom man i samband med jobbytet oftast går upp i lön.
Det får man väl inte alltid göra dock? Lyssnade nyligen på Rikatillsammans-avsnittet när de intervjuade en oberoende pensionsrådgivare och tydligen är det rätt vanligt att du inte får flytta innahavet även om du inte längre jobbar kvar. Jag har inte kollat detta specifikt på mitt jobb men med tanke på de dåliga villkoren i övrigt är det nog bäst att jag räknar med att det inte går 
Det är något man kan fråga sin tidigare chef om, men det är inget som de måste gå med på. Det är därför värt att ha en bra relation hela vägen, så man får med sig pensionen.
Nej det är sant, men tror att det främst gäller gamla regler i kommunala avtal och annat offentligt. Inom privat sektor borde det inte vara några hinder, såvida inte företaget är ogina och vill bete sig som idioter.
Jag har iallafall kollat med min arbetsgivare och de godkänner flytt efter att man slutat hos dem. Har det i skrift 
Detta låter tämligen absurt att man ej kan flytta sin tjänstepension. Någon som vet hur det har kunnat bli så? Varför skulle arbetsgivaren få makten att direkt straffa arbetstagaren ekonomiskt bara om dom ”känner för det”?
Dom tog upp det avsnittet med den oberoende pensionsrådgivaren som Amanda nämner här ovan, avsnitt 195.
Det har att göra med att företaget är skyldiga att ge dig pension och om du flyttar pengarna till en lösning som dom inte har kontroll på så kan ju du teoretiskt komma tillbaka till dom och säga att du inte fått några pensionspengar av dom, om jag mins rätt.
Lyssna på avsnittet för en tydligare och bättre förklaring. 
Jag tror jag hade strukit ett företag från potentiella arbetsgivarlistan om de använde Söderberg & Partners. Jag har aldrig känt någon/jobbat med någon som haft något gott att säga om Söderberg när det gäller tjänstepensioner. Vet inget om dem övrigt, men hade nog dragit mig för att använda dem till annat med – kollegors dåliga upplevelser smittar.
Jag föredrar att jobba hos arbetsgivare som tar väl hand om sina anställda.
Det borde (ursäkta språket) fantamej vara kriminellt ![]()
Med ca 1.5% i fondavgift landar det ju på närmare 5% avgift första året. De tar därmed 5% av de kanske 7-8% du kan få i avkastning. Rena rånet! Sen tar de förvisso ”bara” nästan 2% åren därefter.
Trodde faktiskt att dessa premieavgifter hade avskaffats. Jag har krigat i många år för att få bort de skitdyra lösningar jag begåvats med, som arbetsgivare och ”rångivare” kuckelurat ihop ![]()
Såklart måste SEB eller S&P kunna redogöra för dig vilka fonder du har tillgång till. De ska ge dig en lista på de fonder du kan välja mellan.
För det andra måste du såklart kunna göra dina ändringar digitalt på egen hand. Inte ska du behöva sitta och lyssna på rådgivarens motargument för att du vill välja billigare fonder.
Och även om det är så att du måste ”ringa in” (ett eko från 80-talet
) ändringarna så kör över dem och välj dina fonder för ditt kapital. Det är ju dina pengar i framtiden!
Gör det bästa du kan av situationen! Stå på dig! Du har min fulla sympati! ![]()
![]()
Tack, känns bra med stöd för att orka med detta
Jag kommer kunna byta fonder själv digitalt när de syns för mig på SEBs hemsida MEN det gör de först när det kommit in pengar i dem. Eftersom insättning av tjänstepension enbart görs några gånger per år har detta inte hunnit ske ännu. 
Ja ok då kan du ju byta så fort pengarna kommit in. Insättningarna brukar vara varje månad men kan såklart dra på det i början. Kolla en gång i veckan med inloggning så fångar du det snabbt. En eller ett par veckor i dyra fonder är väldigt begränsad skada 
Japp så jag tänkt också
på mitt förra jobb sattes det bara in 2 ggr per år men här har jag för mig jag läst 4 ggr per år så borde komma snart 
Men himmel alltså. Har jag bara haft tur med min arbetsgivare som punktligt varje månad betalar in min pension i tid?
Hmm men är det verkligen så ovanligt? Min förra arbetsgivare var en region och jag löd under ett av de största kollektivavtalen som finns för kommun och landstingsanställda så det tänker jag är lika för väldigt många? 
Alltid haft månatligen men spelar inte så stor roll så länge rätt belopp kommer in under året.
Det senare är ett problem jag har haft, att arbetsgivaren av misstag betalat in för lite i ett antal år. Jo, tack, det blev tillslut rättat efter många turer