Söderberg & Partners - Tjänstepension 9% premieavgift

En sen följdfråga. Om du hade fel lön reggad hos S&P och de har fakturerat din arbetsgivare motsvarande procent enligt avtal så har du fått för lite tjänstepension sen löneändring. Du ska bli kompenserad av arbetsgivaren för detta (om du inte redan blivit det). Det är jättevanligt att missa i o m att det kan vara fel på ETT ställe mellan arbetsgivare, ev lönebyrå och leverantörer som ger dig för lite (eller för mkt) i slutändan.

Mitt tips till alla är att kolla vilka premier som satts in till er en gång per år och se om det stämmer. Om ni inte fattar hur det beräknats, kontakta HR och få svart på vitt, eller ersättning om de missat nåt. Trist att få fel premie ett helt arbetsliv :frowning:

Hos Länsförsäkringar verkar ITP vara det bästa alternativet.
Avtalet erbjuder 0 kr i fast avgift, ingen kapitalavgift och rabatterade avgifter på entréfonder och globala indexfonder (endast 0,07% i avgift).

En förutsättning är dock att 50% av tjänstepensionen placeras i en traditionell försäkring. Om man dessutom kan löneväxla blir det ingen större nackdel, eftersom det kan ge ytterligare skattefördelar och öka sparandet.

Vilket tjänstepension har du? Här står allt om avgifter, försäkringsavgift brukar också kallas för kapitalavgift.

Menar du egentligen att för ITP1 så är Länsförsäkringar det bästa alternativet? Det normala är att man inte kan välja vilken tjänstepensionslösning man har (om man inte vill byta arbetsgivare) men att man däremot kan välja vem som förvaltar pengarna.

För oss som har ITP2 så kan vi dock inte välja förvaltare förutom för den kompletterande delen (ITPK).

Jag flytta mitt (50)% till Länsförsäkringar har ITP1 via min valcenter avtalat.se

Ja, deras “entrélösning” ser ju bra ut med låga avgifter. Problemet är att det inte framgår någonstans om det är den “lösningen” jag har eller om S&P har någon annan deal. Jag är skeptisk, särskilt när saker inte står svart på vitt. Att pensionslösningar inte är mer uppstyrt är en gåta. Det är väldigt noga att avgifter på t.ex. vanligt fondsparande ska vara transparent, men i pensionen där de flesta har mer pengar så verkar det kunna läcka avgifter lite här och var. Känslan är ju att man alltid måste utgå från att någon annan (oftast banker och försäkringsbolag) skor sig i det dolda så mycket det bara går.

Har ingen aning vad S&P är men verkar som att det är en riktig scam.

I det här fallet menar jag Söderberg & Partners :slight_smile: Tror inte de är scammare direkt… Men skulle inte förvåna mig om de tar för mycket av mina pengar i maskopi med Länsförsäkringar.