Pensions- och försäkringsleverantör till min arbetsgivare

Hej!

Jag har möjligheten att få vara med och välja tjänstepensionsleverantör/förvaltare hos min arbetsgivare. Vi är ett relativt stort konsultbolag med höga löner och vi borde därför vara en intressant kund. Jag behöver tips på en tjänatepensionsleverantörer för arbetsgivare, som inte är kollektivavtalsbunden, med stort utbud och låga priser och avgifter.

Ett argument som framförs är att vi i princip är tvungna att välja Söderberg/Matthiessen eller liknande för att vi även behöver ha deras försäkringsrådgivning och försäkringar till anställda och t.ex. Avanza har inte försäkringar.

Tips mottages tacksamt.

2 gillningar

Nordnet/Avanza kombinerat med en RIKTIG finansiell rådgivare som inte tjänar pengar på provision, utan på att arbetsgivaren kanske betalar för 2h rådgivning/medarbetare vartannat år eller så?

1 gillning

Måste ni ha samma leverantör av försäkringar som av tjänstepension? Annars tycker jag att Nordnet har en bra tjänstepensionslösning.

Anledningen till att ni är “tvungna” att gå med dessa försäkringsrådgivarna är för att företaget får billigare försäkringar som subventioneras av höga avgifter på de anställdas pensioner. Det kan vara bra för dig att känna till detta eftersom det förklarar motivationen som finns hos arbetsgivaren. De vill hitta billiga försäkringar för sig själva, och de tycker att det är smidigt med en helhetsleverantör.

Här kan det vara viktigt att informera båda parterna (arbetsgivare och dina kollegor) så att de förstår att det är detta upplägget man tittar på. Det kan nämligen vara så att arbetsgivaren själva inte vet om att de håller på att gå i en säljares fälla.

Jag har jobbat på företag som skilt på tjänstepension och försäkringar. De har då landat i Euroaccident för försäkringarna. Så det kan vara värt att pusha för en sådan lösning.

Det kan också vara möjligt att få till ett avtal med SP/MM där den enskilde har rätt att välja bort rådgivningen. Jag har haft en pension som låg hos Skandiabanken där jag själv kunde styra om jag ville, men med SP som “frivillig rådgivare” som då tog en avgift. Då var det möjligt att tacka nej till rådgivningen. I mitt fall var jag inte informerad om den möjligheten. Så om ni landar i en sådan lösning är det bra om du kan få ut information till dina kollegor om den möjligheten och om du kan informera om att rådgivningen är en mycket dyr tjänst.

Ni kan också överväga alternativet att teckna avtal med ITP1 utanför kollektivavtal. Fördel: låga avgifter, seriös leverantör, kollektivanslutna tjänstemän kör på denna. Nackdel: hälften måste placeras i traditionell förvaltning. Jag tycker inte att detta är den bästa lösningen alla kategorier efgersom det är en del trad, men den är ljusår bättre än en dåligt förhandlad lösning från SP/MM.

Enligt Pensionsmyndigheten bör ett pensionssparande inte kosta mer än 0,40% av kapitalet per år. Ställ det som krav i upphandlingen. “Det ska vara möjligt att välja fondförsäkring med aktiefond där den totala avgiften landar på max 0,40%”.

2 gillningar

Som tillägg till @emilv eminenta beskrivning så kan jag addera till ”horror storyn” att en del pensionsrådgivare erbjuder sockrade erbjudande på TJP för ledningen. Alltså bättre villkor och lägre avgifter för ledningen jämfört med de andra anställda.

3 gillningar

Det är nästan så att du borde ha en trigger warning när du nämner Matthiessen. Jag sitter och svettas med en tusenmilablick just nu.

Företaget jag jobbar åt går över till morow. De av oss som kommer ihåg Matthiessen var väldigt skeptiskt inställda till detta, men efter en rådgivning med Morow är jag personligen väldigt positivt inställd. Jag förväntade mig ett säljmöte, men när jag förklarat min ståndpunkt så var det bara “OK, du kör på NordNet” och sedan pratade vi om hur man kan se på framtiden ur investeringsvinkel. Jag tycker jag fick med mig bra grejer från rådgivningen.

1 gillning

Det stämmer inte att Avanza inte har försäkringar. De erbjuder samma föräkringsupplägg som andra tjänstepensionsbolag. Det var ett tag sedan vi handlade upp dem, men vid den tidpunkten var de det bästa alternativet både för företaget och anställda. Vi är nöjda med dem.

1 gillning