Idag har jag via Max&Mattiehesen en tjänstepensionsförsäkring hos SPP. Hos SPP har jag sedan en portfölj motsvarande barnportföljen med följande fonder:
SPP Aktiefond Global förvaltningsavgift 0,30%
SPP Aktiefond Sverige förvaltningsavgift 0.20%
SPP Emerging Markets SRI förvaltningsavgift 0.40%
Dock upplever jag att avgifterna något höga och jag hade nu föredragit Länsförsäkringar då det är min vanliga lönebank också. Så detta hade gjort det lite smidigare och mindre avgifter är ju trevligt! LF har ju dessa fonder som jag förstått är motsvarande t ex(Tyvärr så lyckas jag inte hitta hur många företag LF fonderna har i fonderna) :
Länsförsäkringar Sverige Indexnära förvaltningsavgift 0.20%
Då kommer kruxet. Som jag förstår det kostar det tydligen att flytta sin tjänstepension och att det är en fast avgift + en procentuell avgift. Låter helt sjukt i mina öron! Då jag i nuläget bara har ca 50 000Kr hos SPP kommer flytten att kosta drygt 1500Kr. https://www.spp.se/privat/pension/samla-din-pension/flytta-din-pension-fran-oss/
- Är det värt att flytta? Är dom här små procentsatserna värda att "betala" 1500Kr för att få?
- Ska jag flytta dom nu eller vänta? Dels så är ju börsen fortfarande lite ostabil och en flytt kan ju komma att kosta mer än vad det smakar i dagsläget.
- Hur lång tid tar en flytt?
- Enligt LF så betalar dom eventuella avgifter från nuvarande pensionsbolag. Innebär det att dom kan svälja dom här 1500Kr?
- Det ligger tydligen uppe i Riksdagen att det ska bli billigare att flytta. Är detta något jag ska vänta på eller kan det ta längre tid?