Jag har en tjänstpension bestående av 100% aktiefonder som jag vill flytta till annat bolag, kommer att välja samma mängd aktiefonder utspridd på olika fonder.
Tjänar jag något på att vänta? Om jag säljer fonder nu med lägre värde så köper jag ändå till lägre pris på nya ställer?
Om alla kurser skulle stå lika under flytten så betalar du lika mycket på nya stället som det du äger nu.
Däremot så kan det bli stora rörelser under tiden som flytten pågår och du skulle då kunna missa en uppgång eller såklart komma undan en nedgång också. Dessa flyttar burkar ta en stund så kanske är värt att vänta med det tills rörelserna på marknaden har gått ned lite så du inte gör en stor miss och tajmar helt fel med flytten?
Jag tänker liknande, just nu har vi vår tjänstepension hos Movestic vilket jag har insett är väldigt dyrt med tanke på avgiften på 2,01% samt att de har rätt till en utdelning på 10% på den avkastning som tillkommer utöver det index som de följer. Men jag tänker att det är svårt att tajma marknaden, speciellt med en flytt som tar flera månader, så jag tänker att det är lika bra att åka med både upp och ner med Movestic och sedan när allt har lugnat sig om någon månad/år att flytta då? I mitt fall handlar det inte om så mycket pengar då jag bara är 26 år. Hur hade ni resonerat? Robin, tycker du jag tänker rimligt här även om det bara handlar om ca 65 000kr nu?