Måste man alltid flytta hela tjänstepensionen?

Hej,

Har bytt arbetsgivare och därmed tjänstepensionsbolag ett antal gånger. Varje gång vill de gärna flytta över ens tidigare tjänstepension till sin egen förvaltning. Dock verkar det alltid vara allt eller inget (förutom eventuell del uppsatt av kollektivavtal).

Måste pensionsbolagen alltid flytta hela summan från det förra bolaget? Pensionerna är fondförvaltning - inte traditionell förvaltning.

Det gör ju att mina småbitar slås ihop i en stor klump där man i slutändan bara kan flytta hela klumpen. Jag skulle föredra om jag kunde välja att endast flytta en del av beloppet mellan bolag.

Måste bolagen flytta hela eller är de bara snikna? Kanske kan jag propsa på att jag t ex bara vill flytta halva beloppet eller inget?

Varför vill du ens flytta halva eller liknande?

Riskaversion :slight_smile: (bara riska hälften av pengarna på nya pensionsbolaget), men också nyfiken på om detta är satt i sten. Kanske har det en koppling till att det är en försäkring tecknad av det företag man jobbade på? Också intressant då om allt måste in i samma försäkring i nya företaget eller om man ka ha två delar/pottar/försäkringar.

Har funderat på det här flera gånger, men blev väldigt aktuellt nu när jag fått en pension som går till Nordnet, där jag själv styr (med rekommendationer från försäkringsförmedlaren(?) Söderberg & Partners). Flytta över allt och råka kasta det i sjön (direkt eller missa riskbalansering när pensionsålder)? Eller ha allt kvar på gamla, med >1%/år i kapitalavgift.