Jag är en vanlig lärare med en vanlig kommunal lön och har således vanlig akap-kr som tjänstepension (numera 6% avsättning).
Jag funderar på om det är lönt att med några års mellanrum gå in och ändra bolag för förvaltning av framtida avsättningar för att på så sätt ha fler alternativ att laborera med när det är dags att gå i pension. Har ni någon input att ge om denna tanke?
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Bytar du bolag så flyttas ju pengarna med och du ligger utanför marknaden. Finns ingen mening med att göra det.
Skulle bara rekommendera någon variant på barnportföljen och sedan glömma bort det. Checka in vart 5 år om det finns någon billigare upphandlad fond (kanske hos annat bolag dessutom) men även det är knappt lönt då avgifter redan är pressade i de olika avtalen.
Så skulle man kunna göra ja genom bestämma vart kommande inbetalningar skall in, fast då självklart inte flytta det redan intjänade. Tex.
Men är du säker på att du behöver det? Kan du inte starta ny hink så att säga, där du redan har dem? Genom att ändra något val internt, eller kontakta förvaltaren?
Min LO tjänstepension hos AMF var en stor hink och vid nästa inbetalning gjordes det inbetalning i en ny hink. Jättesmidigt, men inget jag tror jag själv orsakade
Nja, på Valcentralen kan man ändra var kommande pengar ska sättas in utan att flytta redan inbetalda pengar. Jag vill inte flytta det som redan är insatt, då det sannolikt medför flyttavgift.
Jag satsar på möjlighet till sådan dynamik i uttagen. Har pga olika arbetsgivare ca 8 olika pensionskonton för tjänstepension per automatik. Tar ut en eller två i taget på ca 5 år.
Då kan jag om exempelvis inflationen skulle dra iväg starta en till i förtid och direkt få upp pensionen.
Det som händer är att tidpunkten då pensionen trappas ned ordentligt jag planerat ( 80 års ålder) kommer några år tidigare.
Det finns Nackdelar.