Hej
Jag har inte postat något förut och om jag hamnat fel med denna fråga får ni gärna rätta mig. Många på forumet påpekar att de kommer spara ihop en bra slant till pensionen. Jag kommer av olika skäl, sannolikt inte bli tillräckligt förmögen under mina år kvar i arbetslivet (även om det är ca två decennier) för att skaffa mig ett tillräckligt reservkapital. Alltså är pensionen viktig, jag har försökt läsa mig till svaren på forum och genom att kontakta förvaltare men några saker undslipper mig.
Funderingar
-
KAP-KL’s fömånsbestämda del beror på medeltalet av dina 5 bästa år under dina 9 sista år gånger en ålderfaktor som är 0,55 om du är född efter 1967. Gånger en tidsfaktor som är åren du varit anställd delat med 30 med maxvärde 1. Denna del är inte placeringsbar. Så har jag förstått det men det är det rätt? Tycker detta är otroligt svårt att sätta sig in i.
-
När man jämför tjänstepensionlösningar finns det ett tal “prognosränta” som jag inte förstår mig på. Jag blir inte heller klok på förvaltarnas förklaringar. AMF’s prognosränta är hälften av övrigas, hur mycket påverkar detta egentligen utbetalningarna. Kommer jag bli kompenserad om den prognosräntan är fel eller lägger pensionsförvaltaren rabarber på mellanskillnaden?
-
Jag måste göra något tankefel kring löneväxling utifrån de trådar som finns här.Jag förstår inte hur löneväxling inte skulle kunna vara bra om man har råd och det överstiger “taket”.
Säg att man löneväxlar 100.000 ett år blir detta 106.000 och med säg 5% avkastning(trad pension) blir detta på 20 år 281495 som beskattas med 35% om man får halvkass pension i övrigt = 182812kr i fickan.
Att få det utbetalt i lön skulle rendera med skatt 100000-0,55*100000=450000 som hamnar på ett ISK måste detta generera 9,5% snitt avkastning på 20 år för att hamna på ung. samma summa. Sen ökar avståndet i avkastningsbehov långsamt ju högre förväntad avkastning man får på sin tjänstepension.
Att jag inte ser fördelarna kan ju bero på att jag gör en tankevurpa någonstans (eller att jag är rätt kass på att investera.). Ni som förstår bättre får gärna förklara för mig.
- Kan man behålla delar av sin tjänstepension som traditionell och lägga över delar i fondpension om man har pengapåsar från mer än en arbetsgivare till tjänstepensionen. Fondbolagen tycker ju att man givetvis bara skall ha en förvaltare och en förvaltningstyp, men har de rätt? Innebär det en riskminskning att behålla en del som traditionell pension(KPA har ju haft hyfsad avkastning på detta) och lägga en del i fondepension. Eller är det bara en illusion?
Om någon eller några som är klokare än mig har svar på dessa frågor är jag förstås tacksam.