Frågor och råd jag har om pensionstankar

Hej alla! Behöver lite råd och tips! Jag har två frågor om pension som jag hoppas jag kan få svar på!

1. I dagsläget har jag ju intjänad pension på säkert 7 olika ställen. Jag har inte gjort något fondval på något av dessa men funderar nu på jag ska göra något åt det. Jag har väl ca 20 år kvar i arbetet och tänker att jag bör placera pengarna i mer riskfyllda fonder för bättre avkastning i alla fall kommande 10 åren. Hur gör ni andra? Kan man lägga ihop alla dessa intjänade tjänstepensioner till ett och samma ställe? I så fall hur?

2. Min situation I dag är att jag arbetar deltid + kör mitt egna företag. Lönen som jag får via mitt deltidsarbete är relativt hög för att vara deltid, ca 35 000:-. På denna lön avsätts tjänstepension, normalt ca 4.5%. Utöver denna lön betalar jag ut ca 15 000:- från mitt företag , men för dessa pengar avsätter jag ingen tjänstepension alls. Däremot maxar jag för den allmänna pensionen. Min revisor säger att det inte är någon mening att jag avsätter tjänstepension på min företagslön, utan att det är bättre att jag sparar privat i så fall. Vad tycker ni andra? Tips? En normal avsättning (4,5%) på en lön på 15 000 känns ju inte som en enorm skillnad direkt.

1. Grattis, bara 7 ställen :joy: Nä, skämt åsido det är inte så farlig men man kan krympa ner det. Det beror dock enormt mycket på vilken typ av pension det är, kollektiv avtalad eller inte (om inte är de oftast sjukt svårtflyttade).
    Kollektivavtalade flyttar man mht sin Valcentral som beror vilket kollektiv avtal man tillhör. Se länk nedan. Oftast har man ett val mellan några olika bolag så kolla upp avgifter och fondutbud.
    När det gäller fondval och aktieallokering se 2a länken nedan till senaste versionen av RT portföljerna. I ditt fall med 20 år kvar, sannolikt global portföljen.
    Jag har noterat i mina senaste flyttar att försäkringsbolagen lägger ihop TP inom samma område/typ (tex ITPK) så länge det är samma arbetsgivare åtminstone.
    Sen är det inte så dumt att ha några olika TP. Då kan man styra uttaget bättre genom att starta den vid olika tidpunkter och med olika uttagsår. På så sätt kan man tex front-load om man vill ha ut mer i början.

2. Jag hade nöjt mig med den TP som deltiden ger, och fick samma råd som du fått av min revisor. Med eget bolag (som jag också har) så hade jag hellre behållit kapitlet i bolaget och tagit ut schablon utdelning 180 kkr/år med 20% skatt. Rätt bra tillskott till pensionen!
    Alternativt lägga kapitalet i periodiseringsfonden och ta ut som lön senare när inkomsten är lägre. Kan man ta ut lön efter 66 år så är skatten vara 8-9% och trots det pensionsgrundande (som jag förstår det). Kolla detta med din revisor.
    För att investera pengarna som finns i bolaget så är det KF på tex Avanza som gäller. Du kan göra likadana / bättre fondportföljer där själv än via TP. Så får du avkastning på kapitalet under tiden på samma sätt som TP.
    Själv undviker jag TP eftersom jag hellre äger pengarna/tillgångarna själv än inför ett försäkringsbolag som är en motpartsrisk och som dessutom alltid kostar något.

Lycka till :grinning::+1: