Hej alla! Behöver lite råd och tips! Jag har två frågor om pension som jag hoppas jag kan få svar på!
-
I dagsläget har jag ju intjänad pension på säkert 7 olika ställen. Jag har inte gjort något fondval på något av dessa men funderar nu på jag ska göra något åt det. Jag har väl ca 20 år kvar i arbetet och tänker att jag bör placera pengarna i mer riskfyllda fonder för bättre avkastning i alla fall kommande 10 åren. Hur gör ni andra? Kan man lägga ihop alla dessa intjänade tjänstepensioner till ett och samma ställe? I så fall hur?
-
Min situation I dag är att jag arbetar deltid + kör mitt egna företag. Lönen som jag får via mitt deltidsarbete är relativt hög för att vara deltid, ca 35 000:-. På denna lön avsätts tjänstepension, normalt ca 4.5%. Utöver denna lön betalar jag ut ca 15 000:- från mitt företag , men för dessa pengar avsätter jag ingen tjänstepension alls. Däremot maxar jag för den allmänna pensionen. Min revisor säger att det inte är någon mening att jag avsätter tjänstepension på min företagslön, utan att det är bättre att jag sparar privat i så fall. Vad tycker ni andra? Tips? En normal avsättning (4,5%) på en lön på 15 000 känns ju inte som en enorm skillnad direkt.