Jag har haft, precis som många andra en del olika jobb genom åren, och med det kopplat olika tjänstepensionspaket hos ett par olika förvaltare.
Nu har dom växt till sig, fast då olika mycket och jag har såklart olika fonder. Vad är Er rekommendation i min sits? Borde jag låta det vara “as is” och förvalta dessa separat? Det handlar om 4-5 fondbolag.
Eller borde jag försöka flytta, om möjligt? Några fonder är ju egna produkter och dessa kan jag ju inte flytta. Har tänkt jobba ganska många år innan det är dags att lämna ekorrhjulet så det finns kanske en uppsida att samla dessa för bättre hävstång?
Det kan vara bra med flera olika pensionsförsäkringar då det ökar flexibiliteten när det är dax att börja plocka ut pension, om de är hos olika förvaltare eller samma spelar ingen roll förutom att det kan vara lättare att överblicka om allt är hos samma. Men där är minpension ett bra verktyg då allt samlas där.
Det viktiga i sammanhanget är nog att du kollar över vad du betalar för de olika pensionslösningarna, är det någon/några som är dyra så kan du undersöka om de går att flytta till någon billigare förvaltare.
Du skulle få svar på de frågor du ställer i din trådstart och rekommendationer för att placera dina tjänstepensioner på bästa sätt. Vill du inte lägga ut 590 på det får du väl göra jobbet själv… Givet den information du har delat med dig är det omöjligt ge ett svar.
Samma här! Jag köpte deras rapport, men behövde inte betala för de tyckte att jag redan hade gjort så bra val Det var en skön bekräftelse tyckte jag! Istället donerade jag en summa i samband med att de hade en tvist.
Svårt att säga om de ens går att flytta och vart beroende på om det är kollektivavtalade eller inte. Väldigt olika regler och möjlighet.
Generellt sett måste arbetsgivaren godkänna flytt av icke-kollektivavtalade vilket ibland godkänns men ofta inte. Kollektivavtalade kan man alltid flytta men urvalet av bolag är begränsat till de upphandlade bolagen.
4-5 olika ställen tycker jag är ok att förvalta separat. Eftersom TJP är lite som nyårsraketer, dvs när man tuttat fjut så är det inget att göra. Man kan inte stoppa eller pausa uttagen
Därför kan det vara bra att ha några olika potter, gärna med lite olika storlekar så man kan pussla med uttagen när det väl blir dax. Tex kan man vilka front load uttag eller spara ett konto om man behöver förstärka uttagen en period.
Så det är inte fel att ha några stycken. Viktigast är att man förvaltar dem vettigt och med bästa möjliga fonder, indexfonder då alltså
Håller med AC72. Jag har ett tiotal olika pensionsförsäkringar. Ser ett värde i att aktivera dessa en eller ett par i taget på kort tid ex 5 år . Då kan jag styra det jag får ut beroende på värdeutveckling, inflation och behov och lust att spendera. ( Allmänna pensionen används som snabb gas/broms vid behov ex om jag vill minska pension pga extrajobb) Jag/vi har barn som en del kommer gå till när vi dör från de försäkringar som har efterlevandeskydd och ev finns kvar helt eller delvis. Det kan man väga in vid uttagen. Ex spara dessa till sist om man vill maximera den delen.