Tjänar jag på att flytta min tjänstepension från det förvalda alternativet när jag har många förvaltare?

Hej!

Jag har haft ett antal jobbvilket har resulterat till att jag har 5 olika pengapottar hos olika förvaltare (KPA Pension, Kyrkans pensionskassa, Kåpan Pensioner, SEB och SPV).Hur ska jag tänka? Lönar det sig att lägga ner tid på att välja och tänka som jag gör i mitt privata pensionssparande med fördelning av aktiefonder och räntefonder (som jag förövrigt har fått mycket stor hjälp av den här hemsidan, tack!)? Eller ska summan som jag har intjänat i de respektive pottarna få avgöra hur mycket tid jag lägger ner? Vad är viktigast att tänka på?Vänliga hälsningar Therese

Hej Therese!

Jag tycker det är värt att ändra sina tjänstepensioner till ett bättre alternativ, oavsett summan.
Det kommer att ge bättre avkastning i slutändan, den lilla tiden som man behöver lägga på detta är nog en bra avkastning på använd tid i slutändan!

Viktigaste att tänka på är att du ska ha en fondförsäkring och fonder med så låga avgifter det går.
AMF brukar ha bra fonder i sitt utbud.