Hur ska jag placera min tjänstepension när jag pensionerats?

Jag kommer att gå i pension inom mindre än ett år och funderar nu på hur jag ska placera den tjänstepension som jag planerar att ta ut under en 15-års period. Ska jag säkra pengarna genom att lägga dem i räntefonder eller ska jag tro på den eviga börsuppgången och ligga kvar i billiga globalfonder? Ytterligare ett alternativ kan ju vara att ta ut pengarna på kortast möjliga tid, 5 år, och lägga dem på ett sparkonto med relativt usel ränta. Vill gärna höra hur ni som pensionerat er eller ska gå i pension tänker kring detta!

Vid uttag av tjänstepension på kort tid bör man försöka hålla sig under brytpunkten för statlig skatt, då TJP beskattas som inkomst av tjänst.
Vi planerar att uttaget av TJP skall gå till att täcka löpande utgifter och inte placeras igen.

1 gillning

För min del är brytpunkten långt borta så det är inget problem.

Jag har gjort så att det som jag tar ut nu, och fortsatt under knappt 5 år, ligger placerat 60% i räntor och 40% fonder. Det som jag planerar att ta efter de första fem åren är allt placerat i fonder, 70% globalt och 30% svenskt/småbolag med viss nedtrappning mot räntor för den del som ligger i SPPs förval inom ITP.

Har haft tur med bra arbetsgivare och lyckosam förvaltning så jag passerar med marginal brytpunkten för statlig skatt. Blev snarare en fråga om arv och vem som ska betala den statliga skatten, jag nu eller mina efterlevande senare.

För att kunna svara på frågan behöver du ta med övrigt sparande i beräkningen. Du bör ha en lagom blandning aktier/cash totalt, men blandningen behöver inte vara perfekt inom varje sparform. Så har du mycket aktier utanför pensionssystemet kan det vara idé att placera TP-pengarna i räntefonder och motsvarande om du har mycket på banken, men lite aktier bör du låta TP vara kvar i aktiefonder.
Har du inget eller endast litet sparande utanför pensionssystemet bör du ha både aktiefonder och räntefonder i TP.

2 gillningar

Hej.
Nu framgår det inte hur gammal du är, men om du är runt 65 så har du förhoppningsvis lite mer än 15 år kvar på denna jord.
Ökar du tidshorisonten till kanske 20 år istället, givet att du kanske också vill lämna något efter dit till eventuella barn och barnbarn, så är tidshorisonten så pass lång att du bör ta lite risk i dina placeringar.
Du kanske bör segmentera upp allt i 3 olika kategorier.

1. Första fem åren
  2. nästkommande 5-15 åren
  3. 15-20 år

Du ökar på risken för varje steg, från kanske en 20/80 portfölj, till 40/60 och sist 90/10.
Aktiedelen är endast i globalfonder och Sverige hela index då det kan vara bra att ha lite hemmamarkad.

lycka till

Om jag helt bortser från allt ditt andra sparande och ev andra pensioner …

Jag skulle jag inte ligga fullt blås i aktiefonder.

Nedan är en länk till är en rapport hur Vanguard tänker kring sina generstionsfonder och aktieallokering

Viktigaste bilden är denna

https://www.vanguard.com/pdf/s167.pdf

AP7 Sofa har denna fördelningen. Något mer aktier eftersom de tänker detta som en del av allmän pensionen dvs inkl ”säkra” inkomstpensionen som i det närmaste är räntebasad.

Hoppas det hjälper dig på vägen :slight_smile:

3 gillningar

Tack för alla intressanta och kloka svar. Jag har lite att fundera över men jag har definitivt fått några svar som gör att jag kan ta någorlunda välgrundade beslut.
/Per

2 gillningar

Och tack för den intressanta frågan, jag var på väg att skapa en liknande å min sambos vägnar men nu fick även jag inspiration.

1 gillning

Intressant tråd även för oss en bit från pensionen…