I första hand bör man i den åldern inte nödvändigtvis ta en högre risk med pengarna utan se till att man kan njuta av dem.
Samtidigt behöver hon skydda sig mot inflation och då krävs det en viss andel på börsen. Detta för att säkra värdet om hon blir riktigt gammal.
Pensionen verkar täcka hennes vardagsbehov med råge, och även en liten guldkant. Kapitalet bör i så fall vara för ytterliga guldkant och kul grejer.
Jag antar att din mor mest har inkomstpension och en del PPM. Inkomstpensionen är ingen riskfylld investering utan mer som en form av ränte tillgång. PPM bör vara investerat i AP7 Sofa och innehåller en del aktier i hennes ålder. Dock blir det en rätt en låg aktieandel på totala pensionskapitalet. Om så är fallet kan hon behöva ha en rimligt aktieandel i sitt privata kapitalt, de 1.4 Mkr för att inflationsskydda henne.
Lite beroende på vilken källa man tittar på så rekommenderas typiskt 30-40% aktieandel på totala kapitalet.
Jag skrev ett inlägg om det för ett tag sedan där du kan se lite källor, grafer och rapporter för att ni ska ni ska kunna bestämma er vad som är bäst för henne. Länk längst ner.
Din mamma låter som intresserad men försiktig general så säg lite drygt 30% aktieandel åtminstone är rimligt som jag ser det.
För att göra det enkelt så hade jag i så fall satt
- 900 kkr i Lysa med 50/50
- 500 kkr på bästa sparkonto med ränta. Ev dela upp det i två poster på 250 k vardera där en är bunden för att få bättre ränta och en är rörlig där hon kan överföra varje månad till sitt löne/pensionskonto för ”guldkant”.
- Varje år fyller hon sedan på räntekontona så de blir 500 kkr igen genom uttag från Lysa.
Då blir aktieandelen 50% av 900 kkr dvs 450 kkr dividerat med 1400 kkr = 32% aktieandel. Ganska rimligt kanske? ![]()
Enskilda aktier, utdelningsaktier, kan hon såklart hålla på med men det ska i så fall vara en mindre del som en hobby typ. Om hon är riktigt intresserad, annars inte. Tex 100-150 kkr men då ska hon minst sätta det i ca 10 olika aktier för att få riskspridning. Vill hon göra det så får ni räkna om exemplet ovan - mindre på Lysa 50/50 för att ni ska få den aktieandel som hon tycker är rimligt.
Lycka till & hälsa mamsen att hon har snälla barn som hjälper henne! ![]()