Mamma får arv och vill placera

Hej forumet!

Min mor kommer att ärva en ganska stor summa pengar och har fått “tips” av någon person att lägga in ca 1 miljon compassen.nu som garanterar 8-12% avkastning per år. Hittar inte jättemycket om detta på nätet alls. Är det någon som varit kontakt med dessa förvaltare?

Mamma är 58 år gammal och har inte bra ekonomi då hon har varit sjukskriven i flera år. Hon lär inte heller få en bra pension så är glad för all stöttning jag kan få här på forumet.

Vad skulle ni gjort om ni var i hennes situation?

8 gillningar

Känner ej till företaget/rådgivaren som du nämner.

Knäckfrågan, som också är svår att svara på, är vilken risk din mor är bekväm med?

Faktumet att pengarna kommer behövas pga låg pension gör att jag själv tänker att det blir svårt att investera dem med för hög risk.

Utifrån det skulle jag kanske utgå från ett upplägg med mindre risk. Skulle 50/50 kunna vara en lagom avvägd risk? Vad tror du skulle passa?

Avsnittet på ämnet rekommenderas såklart att ni tar en kik på :slight_smile:

4 gillningar

Detta är en röd flagg. Inga investeringar kommer med avkastningsgaranti. Skulle tro att denna firma säljer dyra råd som endast gör de själva rika.

I detta fallet så är till och med bankens rådgivning troligen bättre. Men mitt råd är att din mamma lyssnar på några av börja här avsnitten på Rikatillsammans, så hon får lite grundkunskap och minskar risken att bli lurad.

28 gillningar

Du skriver inte hur stor summa din mor får ärva. En miljon är mycket pengar men om det bara är en liten del av det totala arvet eller om det är en större del spelar in, tycker jag. Jag vet inget om compassen.nu men blir lite tveksam till löftet om 8-12% avkastning. Har du läst det finstilta?

Oavsett så tänker jag att du inte borde krångla till det. Varför inte bara lägga pengarna i en global indexfond på Avanza eller Nordnet istället? Kanske krydda med en liten lekhink? Det finns gott om trådar som ger tips om det, t ex Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

4 gillningar

Söker man på dem i finansinspektionens register så finns de där med tillstånd som verkar relativt rimliga. Så ingen ren scam.

Men när man tittar på dem hos finansinspektionen så står det att de agerar ombud åt Garantum. Garantum är kända för komplexa (och relativt dyra) strukturerade produkter.

Defintivt inte bra produkter för någon i din mors situation enligt mig.

Löfte om så hög avkastning är också en extrem rös flagga. Så högt utan klart märkbar risk existerar inte.

Kraftig avrådan från min sida! Lågprislösningar är mycket mer lämpade.

11 gillningar

Vissa har använt formuleringen röd flagga ang. garanterad avkastning på 8-12% men jag tycker nästan att det är en underdrift.

Det finns rimligen ingen seriös aktör i världen som skulle garantera så hög avkastning. Om det inte är olagligt att säga så så är det i vart fall väldigt olämpligt och aktivt missledande från deras sida.

Det är lite oklart om det har påståtts av bolagets rådgivare eller någon bekant till er som använder dem. Den bekante måste i så fall ha missuppfattat och vara okunnig.

Mitt tips är att ni inte ska ha så bråttom, parkera pengarna på en eller flera banker som har insättningsgaranti på sina sparkonton och hög ränta.

Sedan undersöker ni vad ni ska göra med det. Undvik råd och tips från alla som kan tjäna något på det.

Förslagsvis en fondrobot i stil med Lysa till att börja med. Avgifterna är rimliga om man tar hänsyn till att ni inte behöver kunna så mycket och kan få anpassad risknivå.

6 gillningar

Håller med övriga. Att garantera 8-12% avkastning signalerar okunskap eller bedrägeri.

3 gillningar

Hmm. Kanske ändrar man reglerna framöver men den som har låg pension har svårt att förbättra sin
Levnadsstandard som ålderspensionär med en sparad miljon. Låg pension kompletteras med olika behovsprövade tillägg för dom flesta. Dessa tillägg trappas ner snabbt om man har förmögenhet. (Bara bostadstillägget kan uppgå till upp till 1,6 MSek skattefritt under ett 20 årigt liv som pensionär. )
De allra flesta utan förmögenhet får därför ungefär samma levnadsstandard oberoende av intjänad pension under yrkeslivet. Din Mamma kan överväga att förgylla dom närmaste åren innan pension med miljonen istället. Gå ner i arbetstid och kosta på sig resor eller annat kul. Det är möjligt att ha miljonen investerad i sitt permanentboende. Där räknas den inte som förmögenhet.

2 gillningar

Om någon garanterar avkastning så ljuger dem och kommer trolla bort din mammas pengar.

Min rekommendation för någon som din mor är att lägga in det på Lysa. (https://www.lysa.se/)
Då kan man lätta anpassa sin risk ju närmare tiden när man vill börja ta ut pengarna kommer genom att öka på andelen räntor. Det är också billigt och transparent. Framförallt behöver du inte en master i ekonomi för att förstå vad det är för lösning som man får, så som man behöver hos aktivt förvaltade “tjänster”.

Det är också lätt att sätta upp så det betalar ut en viss summa varje månad på automatik för att slippa allt strul med att portionera ut sina pengar,

1 gillning

Kanske OT men att mamma “vill placera” kan man ju också vrida och vända på lite. Hur ser ekonomin ut i övrigt? Är det verkligen klokast att investera på börsen eller finns det skulder/lån/annat där hela eller en del av arvet kan göra större nytta eftersom hon inte har så långt kvar till pension? Obs mer reflektionsfrågor, menar inte att det behöver redogöras för i tråden. Vill bara lyfta iom att det låter som att hon inte investerat alls tidigare i livet..?

5 gillningar

Röd flagg är den högsta markören för fara och betyder avbryt, fly eller varning för livsfara. Så det är en fullt rimlig formulering.

1 gillning

Vilka behovsprövade tillägg, förutom bostadstillägg, finns det som kan aktualiseras i ett sådant här fall?

Finns det ingen risk att sannolikheten för att faktiskt få dessa tillägg minskar, om man har haft en förmögenhet, men valt att förbruka den?

Sen angående bostadstillägg, ingen vet hur riktlinjerna ser ut om x år. Att konsumera upp pengar för att man hellre litar på externt stöd kan vara riskabelt.

Att ha eget ”fuck off” kapital är ingen nackdel för någon, så att ge bort det känns orimligt.

Det kan också ge möjligheten att gå tidigare i pension, ha råd med dyr tandvård och andra saker som fortsatt kostar efter pension.

Sen har en nyare dom fastslagit att guld inte ska räknas med som kapital i beräkning av bostadstillägg. Kanske att det blir vägledande framöver även för pensionärer.

4 gillningar

Vad de behovsprövade delarna består av i detalj och kallas och hur beskattning av dessa sker har jag inte grävt i . Det viktiga är vad nettoutfallet de facto blir.
Beskrivs i olika skrifter. Exempelvis här.

Även de med drygt normala inkomster på upp över 40.000 per månad dvs en hel del sparat i form av pensionsavsättning till statlig pension OCH tjänstepension än de som haft låga eller inga inkomster får i praktiken inget för det pga att de behovsprövade tilläggen reduceras. Så sker även vid egen förmögenhet.

1 gillning

Utan ekonomiskt intresse så tror jag Lysa hade varit perfekt här. Ni kan ju gå igenom Lysas frågor kring riskprofil tillsammans och resonera er fram så hon känner sig trygg. Vid 58 år med lite taskig pension om 5-7 år så skulle jag gissa att ni kan landa i 50/50 aktier/räntor eller däromkring.

Diskutera även om hon vill lägga in allt på en gång (statistiskt bäst) eller tex pytsa in det under 6-18 månader (emotionellt om man är oerfaren och mycket pengar)

Låt det mogna fram. Ha inte bråttom.

Någon som påstår sig garantera 8-12% avkastning hade jag sprungit så fort det bara går ifrån :sweat_smile:

6 gillningar

Dock lär inte ts mamma kunna gå i pension om 5-7 år då riktåldern för den åldersgruppen blir 68😱

Sant men man kan gå 3 år före riktåldern (65 dvs 7 år) och sen tänkte jag på om mamma orkar fortsätta mht sjukdomsbilden så kanske hon kan ta ut TJP ännu lite tidigare med arvet som stöd

3 gillningar

Compassen verkar ha koppling till Garantum som tidigare varnats för på RT så det är nog klokt att hålla sig långt borta.

1 gillning

Jag skulle säga att din mor skulle istället använda lysa eller opti, som är välkända aktierobotar.

1 gillning

Nu skriver du inte om miljonen till kompassen är hela arvet men det är som flera skriver en mycket riskfylld, troligen tom dålig investering. Oavsett hade jag undviktit den men om det är alla pengarna hade jag undvikit den 8 dagar i veckan.

Lysa hade fungerat utmärkt. MEN ni måste diskutera genom att investering på lång sikt äe just det. Det kan gå upp, det kan gå ner.

Det måste man vara beredd på. Det är “riskaptiten” eller risktoleransen så man inte får panik vid ett ras och flyttar pengarna.

Kanske ni skall titta på ett par vlog avsnitt ihop?

1 gillning