Hade det varit min mamma så hade det blivit billiga indexfonder på Avanza. Absolut undvikit compassen.nu och all annan private banking eller aktiv förvaltning.
Om syftet med pengarna är att få guldkant på tillvaron kan ett alternativ vara att använda en del av arvet för att gå i tidigare pension, kanske gå vid 65 även om riktåldern är 67. Ingen vet ju hur länge man får vara i livet så tråkigt att investera allt och inte unna sig något. (Tänk “die with zero” som tagits upp tidigare i podden.)
Man kan dock inte få garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd förrän man uppnått riktåldern.
Fast dessa sänks om man har över 100 tusen på banken (200 tusen som par) så med ett större arv är det nog inget man ska låta styra pensionsuttaget
Garantipensionen påverkas inte av privat kapital
Man ska också tänka på att pensionsuttag före man fyller ”riktålder + 1 år” blir typiskt skatten 10%enheter högre
Men nu är det ju lite OT ![]()
Förstår inte hur de kan garantera 8-12% avkastning men en följdfråga är vad de tar i avgift för sina tjänster? Att placera själv i någon fond kanske inte ger samma avkastning men är ju gratis.
Mina föräldrar fick erbjudande från en av storbankerna att bli någon form av premiumkund som skulle kosta 1,3% i avgift på alla deras tillgångar. Utöver det som man kan göra själv så skulle de få en personlig rådgivare som de kan kontakta sju dagar i veckan. sjukt dåligt erbjudande enligt mig.
jag skulle föreslå att inte placera de pengar som hon behöver inom ca 10 år och sedan placera resten på ett globalkonto.
Min mamma hade sparande i Garantum, (mycket liknande Compassens.nu marknadsföring) I hennes fall så garanterades att man fick åtminstone 100% av investeringen tillbaka efter 8 år.
Resultatet fick vi nyss: hon satte in 100 000 kronor (2017) och plockade ut dessa med vinst (2025) Total avkastning 3.27%. (3270 kronor på 8 år)
(Nä, jag har inte vågat räkna på hur dålig den årliga avkastningen var för henne…)
Ingen kan garantera det. Så solklar bluff och båg.
Lysa 100 portfölj på 900k
100k buffert sparkonto
Klappat och klart
Keep it simple
Edit: pension vid 68 typ, sen ska man leva några år också. Tycker folk blir för defensiva för tidigt. Man kan nog ha en högre risktolerans än va man tror om man har en buffert och lite andra inkomster osv
Helt rätt! Det låter på TS som att hans mamma skulle ha stor behållning av att kunna gå tidigare i pension. Kanske genom att sluta jobba helt 2-3 år före riktålder eller kanske rentav gå ner till halva arbetstiden ca 5-6 år före riktålder. Hon skulle inte behöva ta ut pension alls före riktålder om hon inte vill, men annars är pension 3 år före riktålder ett alternativ. Jag skulle rekommendera att räkna ordentligt på det på minpension.se och uttagsplaneraren. Kan vara smart att börja ta tjänstepension (15-20 års uttagstid i så fall, ev. livsvarigt) från den dag hon slutar jobba eller går ner till halvtid och vänta med allmän pension. Om allmän pension tas ut före riktålder kommer ev bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd att (vid uppnådd riktålder) räknas som om du hade haft den högre pension du skulle haft om du väntat med uttaget! Därmed blir både bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd lägre.
Förmodligen räcker en miljon till att bekosta alla utgifter i ca 2-3 år, kanske 3-4 år, utan jobb och pension…
Äldreförsörjningsstöd är också behovsprövat. Pensionsmyndigheten kollar automatiskt om de som söker bostadstillägg för pensionärer även är berättigade till Äldreförsörjningsstöd.
Om du tidigare haft “gott om pengar” påverkar inte chans att få bostadstillägg och Äldreförsörjningsstöd. Aktuell förmögenhet och inkomst vid ansökan (det året) är det som räknas. Jag kan dock inte garantera att den som haft en förmögenhet på 10 mille fram till den 30/12-2025 och sedan den 31/12-2025 har en förmögenhet på 100K, kommer att få “fullt” bostadstillägg vid ansökan 1/1-2026…
![]()
Det är rätt vanligt att strukturerade produkter har garantier eller liknande. Men avgifterna är ofta astronomiska i praktiken.
Som redan nämnt agerar Compassen ombud åt Garantum. Så det är samma produkter.
Jag har en bro som är till salu. Ett bra år ännu högre avkastning än den där kompassen.