Hur sänka risken när pensionen närmar sig?

Det är dags för mig att minska risken då jag planerar att gå i pension om två år (är 54 år gammal). Idag är min ISK 100% aktiefonder och den delen av tjänstepensionen jag kan placera är också 100% aktiefonder. Min tanke är att växla delar av ISK till fasträntekonto. För tjänstepensionen får det istället bli korta räntefonder. Målet är någonstans 60/40.
Hur hade ni gjort?

1 gillning

Många som gör som du tänker. Växlar över 20%-50% till räntor av olika slag.
Jag själv har också hög andel räntor då jag är i Stay Rich och förbereder för tidig pension.
Vad är din plan, ska du plocka ut allt tills du blir 65? Eller har du räknat med att du ska plocka ut livet ut då du även har tjänstepension och vanlig pension? Du har 30+ år till du blir 84 till exempel.

En del börjar även titta på Allvädersportfölj för att få med andra tillgångsslag i portföljen. Finns ett par stora trådar om just detta. Är själv ingen expert på det …

2 gillningar

Jag tänker börja ta ut pension vid 56 men även livet ut. ISK:n ska jag toppa upp från 56 också livet ut.

Kolla gärna på den extra beskattning som tas ut på alla typer av pension innan riktåldern
ca 4000 extra per månad i skatt jämfört med efter riktåldern om man tar ut säg 38.000 brutto.
Om man har rejäla summor i ISK kan man överväga att ta ut lite större andel ISK innan riktåldern.
Årliga beskattningnen är dessutom härad 0,6% lägre på pengar på pensionskonton.
Inte ett enkelt val. Fonderna i ISK kan man placera fritt och kanske få säg 2% bättre avkastning på än vissa av dina pensionsförsäkringar. Speciellt dom med tradförvaltning.

2 gillningar

Enkla svaret: JA -det ser bra ut

Intressanta(re) svaret:
OBS EJ REKOMMENDATION

jag har gjort såhär
1 ISK och egna besparingar ligger (snart, inväntar avgångsvederlag och går i pension jan 2027) i Långsiktigt ISK samt Hög/fasträntekonton (räntekontona är en buffert på ca 4 års levnadsomkostnader)
2 Alla min tjänstepensioner är planerade efter planerat uttagsår dvs 2027-32, 2032-35, 2035-livsvarigt och placerade efter det:
2027-2032= Ligger redan i 100% Kortränta (var kanske 80% kortränta redan får några år sedan)

2032-35 ca (dessa skall brygga till pension, kommer forsätta efter 35 med i vissa fall): Ligger i 60% ränta, långoch kort, 25% global idx, 5% alternative assets, dvs lite guld mm. Kommer öka kortränta lite varje år som går så att det 2032 ligger minst 80% kortränta

2035-ska räcka till 2065: Dessa skall komplettera statlig pension.
Ligger ca 60% ränta och rättigheter och >35% indexfonder, <5% alternatives och dessa siffor inkluderar statlig pensionen

OBS Denna ganska “fega” approach är baserad på att jag har de pengar jag behöver så jag vill undvika nedsida så aktiedelen är mest inflationsskydd, inte tänkt att ge så mycket mer i portföljen…

1 gillning

tack för svar, ja det är precis i liknande banor jag börjat fundera. mycket intressant :slight_smile:

har ett tips till baserat på egna misstag: Kolla detaljerreglerna för dina TJP.
Jag hade placerat allt “perfekt” och så märkte jag att den jag skull ta ut sist inte hade återbetalningskydd efter påbörjad utbetalning. DÅ fick jag ändra den planerade ordningen och istället ta ut den först = fick placera om mina “assets” i alla mina 20 olika TJP.

OCH
Det är jättebra att ha många för då kan man lägga vissa 60/40 eller 80/20 andra 40/60 eller 20/80 och vissa 100% A andra 100% R och om börsen går dåligt så rör man inte de med, exempelvis, mer än 20% aktier = slipper sälja A under temporär nedgång

2 gillningar

Kom ihåg att fundera på hur länge kapitalet ska räcka. Dom kronor som du ska ta ut om + 10 år kan ju vara 100% aktiefonder.

2 gillningar

Är inne på samma resonemang, som jag utvidgar.

Börsen faller ibland tre år efter varandra och för att inte behöva göra uttag från din globalfond på botten av år 3 så ha levnadsomkostnaderna för 4 år i kort räntefond.

Resterande del av kapitalet kan man ha långsiktigt i en globalfond eller i en allvädersportfölj eller liknande beroende på risk-aptit.

1 gillning