Jag är 56 år gammal och tänker gå i pension mellan 62 och 65.
Jag har besparingar i ISK och tänker börja använda pengar successivt om ca. 5-6 år från nu.
Jag undrar om det är fortfarande bra att behålla besparingen i global fonden eller om det är dags att börja flyta en del till säkrare platser som bankkonto med ränta ?
När är besparing horizon för kort för att behålla en global fond ?
Vet inte om det finns någon bra RT inlägg att hänvisa till men et beror ju på vilka andra tillgångar du har. Om du skall ha ISK som bonus till pensionen (TJP antar jag om du skall börja ta den vid 62) så klarar du mer aktier, samma om du har en cash buffert som många har i FIRE osv
Jag tror det tydligasteär om jag berättar hur jag gjort så kan du se vad andra skriver samt justera utifrån din situation
Jag är 57 och har precis pensionerat mig på TJP. Min totala pension har jag delat in i följande tårtbitar
1, TJP som jag skall leva på nu-2032: Ligger 100% I korta räntefonder redan
2 TJP som skall brygga 2032-3035: Ligger ca 50% A 50% R
3 TJP som skall komplettera statliga pensionen: 80% Aktier, 10% alternative 10% räntor (samt statlig pension därden allmänna kan ses som 100%R och min PPM ca 90%ränta)
Andra skulle välja en mer aggressiv strategi även för pengarna som skall användas nu-2032 men jag behöver inte tillväxt i dessa och vill inte riskera nedgång. Du får säkert tips/exempel från andra med nedan så ta lite tid innan du beslutar
Jag pensionerade mig vid 64 mot riktålder 66. Nu vid 68 ser jag fortfarande ISK-sparandet över en ca 15+ års tidshorisont. (Därefter dags att börja fundera på lämplig träfrack, -om jag ska följa nästa riktålder för män.) Så personligen fortsätter jag med 100 % ISK-sparande / månad efter att ha skyfflat in några 100k på lätt tillgängliga sparkonton som buffert.
Avkastningen / år från indexfonderna överstiger hittills den från “bra sparkonton” med en faktor om ca 6 gånger, har varit bättre än 7 % / år som man ofta brukar räkna med. Pensionen i sig möjliggör fortsatt ISK-sparande med god marginal mot levnadsomkostnader och avkastningen som växt till sig ordentligt ger fulla möjligheter till guldkanter om / när jag vill det, vilket inte varit fallet på samma sätt med säkra pengar, helt eller till växande del på sparkonto från pancho-åldern.
Vid din ålder skulle jag se tidshorisonten för sparande i decennier, så snart en lämpligt stor buffert sats åt sidan.
Hej och välkomen till forumet!
Om man enskilt skulle svara på denna frågan så skulle jag hänvisa till tumregeln 10% aktieandel (aktieindexfonder) per år i sparhorisont och resten på sparkonto med vettig ränta och insättningsgaranti.
Men sen tolkar jag dig som att du inte kommer att behöva alla pengarna direkt. Det är så att viss del av pengarna har en sparhorisont på över 10 år?
En annan aspekt av beslutet är ju också riskviljan. Jag brukar tänka att med en bred aktieinvestering (typ global indexfond eller fondrobot) så ska man kunna klara ett värdetapp på 50%. Det finns såklart inga garantier på att det inte kan gå ner mer, men med denna inställningen har man nog täckt upp ganska bra för vad som är rimligt.
Jag hade börjat med att titta på hela ekonomin. Är det så att du har allt ditt sparande i aktiefonder, eller har du annat sparande och andra tillgångar? Det är lätt att tänka att man har hög aktieandel, men när man börjar räkna samman sina tillgångar så ser man att den inte är så hög.
Tack ! Det stämmer att jag tänker börja använda besparingar 5 år från nu , men successivt, och en del blir 10 år från nu.
Tack ! Bra förslag med fördelningen.
Tack ! Intressant erfarenhet.