Hur ska man tänka med byte av fonder när tjänstepensionen är under utbetalning? 8 års utbetalning kvar, drygt 1 milj. Placerad i korträntefond, låg avgift, lågrisk, 1 av 7.
Är det nog så försiktigt? Tacksam för råd.
Ja det är väldigt försiktigt mht risken för nedgångar på börsen. Å andra sidan tar du risken att köpkraften urholkas av inflationen speciellt då du enbart har korträntefonder som i princip är som ett sparkonto. Det finns liksom ingen riktig låg/noll risk. Det är snarare en balansgång.
Såklart beror den risk man ska ta på hur beroende man är av att det ska komma ut en viss summa från TJP varje månad.
Generellt sett, om man ska ha hyfsad chans att försvara sig mot inflationen så bör man ha åtminstone 30-40% aktieandel. Resten hade jag delar 50/50 i kort- och långräntefonder där långa räntor är en motbalans mot att börsen går ner. Långa räntor / obligationer brukar gå upp i värde när börsen går ner. Inte alltid men ofta.
Sen är det ju ganska sent att börja höja risken med mer aktier när den redan är i utbetalning på relativt kort tid. 8 år i uttag innebär att snittkronan bara är investerar i 8/3 år = 2,7 år. Kan också emotionellt kännas lite lurigt att öka risken.
Kanske ett alterntiv, om du tycker det känns läskigt att ta högre risk med dessa pengarna, istället kan kika på eventuella andra pengar som ska stå ännu längre och istället ta aktierisk på det kapitalet? Så kan det ändå bli vettigt sett på totalen.
Tänk också på att hela din inkomstpension i det närmaste är som en ränteplacering (följer inkomstutvecklingen i Sverige). Det är endast PPM delen som kan vara aktiefondplacerad.
Så mitt förslag är att fundera på
- Hur beroende är du av dessa TJP pengar inte går ner i utbetalning. Mycket beroende = ta låg risk. Har marginal i vardagen = kan ta lite högre risk
- Om du inte vill ta risk med TJP, kan du ta risk med andra pengar som ska vara investerade längre än TJPen.
Personligen hade jag nog landat i något som nedan, med begränsad risktagande
- 30% LF Global (aktier)
- 35% AMF Lång (obligationer)
- 35% AMF Kort (Kortränta)
Men det är ju jag så du får fundera på hur du ska bäst göra.
Stort lycka till ![]()
![]()
Tusen tack för att du tog dig tid med så långt och utförligt råd! Jag blev lite “inkastad” i det här med pension då jag fått ta över min fars kvarvarande tjänstepension. (Skulle kanske ha nämt det vid startande av ämnet…)
Då jag inte är beroende av utbetalningarna så är jag inne på att ta lite högre risk.
Spontant låter det som lite väl låg risk, men jag rekommenderar att du lyfter blicken och tittar på hela din ekonomi och ser hur risken ser ut (eller åtminstone på alla dina pensioner). Har du mkt kapital som är tryggt, tex förmånsbestämd pension och inkomstpension kan du kanske öka risken i denna försäkring, trots att den är under utbetalning.
En entréfond (den du får i tjänstepensionen om du väljer fondförsäkring och inte själv väljer fonder) har minst 20% aktier i slutet (från 75-80 år). Då du har ett tidsbegränsat uttag kan jag tycka att det kan vara en nivå att utgå ifrån.
Det kan du uppnå genom att välja en generationsfond eller själv vikta om så att det passar dig.
Kanske också en ide att återinvestera uttaget månatligen på ‘utsidan’ i globalfond?