Hallå där, har något oregelbundna månadslöner beroende på hur mycket övertid jag jobbar under året. Har till dags dato ack lön på 632,000 kr, och jag vet att jag kommer att jobba ihop minst 300,000 kr till iår. Funderar då på om jag kan löneväxla resterande belopp iår. Eller är det något som hindrar att man gör så, om arbetsgivaren tycker det är okej.
Insättning till din tjänstepension kan maximalt vara 35% av din lön på grund av arbetsgivarens avdragsrätt. Så du kommer tyvärr inte kunna löneväxla hela beloppet.
Ja… I det beloppet räknas även din ordinarie tjänstepension in.
Men löneväxla så mycket det går kan vara vettigt.
Försök se till att du väljer variant där du så fritt som möjligt får placera kapitalet på fondmarknaden om du har långt kvar till pension. Den högre risken där lönar sig typiskt i längden.
Fondförvaltning efter eget huvud har i mitt fall gett nära dubbla tillväxten över längre tid. ( Bra period senaste 25 åren )
Gissar på att ett par extra procent varje år borde vara vad man kan hoppas på normalt om man undviker traditionell förvaltning OCH får tillgång till ett bra fondurval.
Tänk dock på att om du med hög sannolikhet når statsskattegränsen även som pensionär minskar nyttan med löneväxlingen kraftigt. (I år ca 58.000 per månad över riktåldern)
Om man är sugen på att gå i förtid eller dra ner på arbete när man närmar sig pensionsåldern så kan man dock desarmera den effekten genom att pensionen resten av livet sjunker.
Då får man dock med dagens regler åtnjuta den ca 9-10% högre beskattningen på pensionspengar man tar ut innan riktåldern upp till ca 35.000 SEK/månad. Dvs ca halva effekten hos statlig skatt drabbar dig vid förtida uttag. Över ca 35.000 per månad förtida pensionsuttag sjunker procentuella effekten av den “värsta skattetabellen”.
Tack för svaret ska ta och fundera och räkna på vad som blir bäst för mig.
Tjänstepensionen ligger sedan några år tillbaka i fondförsäkring. Och i några fonder exponerad mot småbolag och teknik.