Flytta pensionsförsäkring från SPP till Länsförsäkringar?

Hej, jag har via jobbet en pensionsrådgivare som råder mig att flytta tjänstepension från SPP till Länsförsäkringar. De senare har 0 kr i avgift.
Min plan var annars att pengarna skulle betalas ut snabbt (=5 år) och att jag själv skulle placera i t ex Lysa.

Har någon på forumet tankar om detta?
Ska tillägga att jag har gått i pension och ska anmäla mitt val inom kort så att jag får löpande utbetalningar.
/Kerstin

@JFB eller @Monica - har ni något inspel? Jag skulle spontant säga ja till att flytta.

1 gillning

Vad är skälet att du vill ta ut pengarna på kortast möjliga tid för att själv placera dem? Generellt sett är det sällan lönsamt att ta ut kapitalet för att själv investera det.

Vilket pensionsavtal ligger försäkringen i? Om den är kollektivavtalad är det inte stor skillnad mellan bolagen. Den årliga avgiften brukar ligga under hundringen (ner till noll). Med så låg avgift skulle jag hellre fokusera på att lägga dem på ett ställe där du har ett fondutbud som du är nöjd med.

• Hur hög pension beräknas du få totalt sett om du tar ut denna? Tänker mer på att vår skatt är progressiv så att desto högre lön du har desto högre procentuell skatt betalar du?

• Hur gammal är du? Från året du fyller 66 så får du del av det förhöjda grundavdraget (från nästa år är det 67 år som gäller). Det kan göra stor skillnad.

2 gillningar

Varför säger de att du bör flytta, förutom att de har 0 i avgifter?

SPP’s tjänstepension kostar också 0 kronor för den som har sin tjänstepension där. Beroende på vilket avtal som finns kan man dessutom få rabatt på ordinarie fondavgifter. I övrigt tar SPP inte ut någonting i avgift från den anställde. Det är arbetsgivaren som betalar fullt ut för det som SPP eventuellt vill ha för lösningen.

2 gillningar

Svårt att säga utan att veta det @Monica frågar om.

Spontant känns SPP och LF som likvärdiga och där det viktigaste är att välja rätt fonder. Dock kan det ju vara något speciellt i ditt fall mht avgifter hos SPP.

Generellt sett är jag mycket skeptisk till ”gratis” pensionsrådgivare via arbetsgivaren. Min egen erfarenhet är att de mer vill maxa sin inkomst genom att ge råd som är bra sig inte dig. Men så behöver det ju inte vara i ditt fall. Men en hälsosam skeptisism kan vara nyttigt. Rätt frågor är. Varför är det bra för mig att flytta pengarna? Hur får du (rådgivaren) betalt? Tjänar du mer på att jag flyttar dem eller inte?

SPP utan rådgivning är gratis.

I det länkade dokumentet kan man se kostnaderna SPP tar ut. Den som vill ha årlig rådgivning går under ”Premium” och den som vill ha rådgivning vart tredje år går under ”Medium”. Utan rådgivning är det Freemium som gäller och den saknar kostnader för fondförsäkring. Alla kostnader och avgifter står klart redovisade när man är i inloggat läge på SPP’s hemsida. De redovisas för varje försäkring man har.

https://www.spp.se/globalassets/dokument/faktabladbroschyrerinfobladprislista/spp1416_prislista_tjanstepension_220324.pdf

Har trådskaparen en fondförsäkring utan rådgivning finns det inga skäl att flytta. Dessutom kan man välja bort rådgivning så att det hela blir gratis. Väldigt intresserad av vad rångivaren föreslog och varför.

Håller med men nu är det ju en rådgivare inblandad. Har själv haft mycket dyra TP hos SPP dock icke kollektivavtalade.

Prislistan är det som gäller nuförtiden. Om det är gamla försäkringar så kan det finnas andra avgifter och på en helt annan nivå från den tiden när det begav sig.

Tyvärr får man inte per automatik de nya avgifterna som säljs idag utan man kan tyvärr ligga kvar med gamla höga avgifter.

Det är därför jag tog upp punkten. Det kan ligga något gammalt bakom helt enkelt.

Men infon är inte tillräckligt tydlig för att veta hur det egentligen ligger till. Hoppas TS återkommer med svar på Monicas frågor :slight_smile:

Hej,

Jag har själv för ngt år sedan flyttat från SPP då min (15+ år gamla) försäkring hade en ganska avsevärd kostnad. Jag flyttade på eget initiativ. Du kanske ska fråga med ngn annan rådgivare också? Om rådgivningen du får är ”gratis” innebär det bara att du är produkten, dvs rådgivaren tjänar pengar på råden de ger dig, vilket innebär att de inte alltid ger de råd som är bäst för dig.

Mvh

F

Hej och tack för synpunkterna!
Jag är 66 + 8månader och har alltså rätt till det högre grundavdraget.
Försäkringen har inget kollektivavtal. Avkastningsskatten är 0,075% av pensionskapitalet.

Jag har tänkt om vad gäller utbetalningskortet. Jag tänker att total pension per månad inklusive allmän pension ska hållas under gränsen för statlig skatt. Om jag lägger ut utbetalningarna på 10 år funkar det precis.

Det verkar hugget som stucket…

Tack för synpunkterna. Det är min tidigare arbetsgivare som tecknat försäkringen och då har jag fortfarande tillgång till rådgivningen, därför har jag vänt mig dit.
Kanske jag ska höra med någon mer, gott råd!

Försäkringen är sedan 2010, dvs sista inbetalningen från dåvarande arbetsgivare betalades in då.
Har svarat på Monicas frågor, se den tråden.

Hej, här är jämförelsen mellan SPP och LF från MM.

Tackar. Jag redigerade din post och tog bort bilden, så att du inte delar med dig för mycket personlig information än nödvändigt :slight_smile: .

Utifrån den bilden kan jag inte se vad de har räknat på vad gäller SPP. Det går inte förstå varför de säger du borde flytta till LF. Möjligen att det är den avkastningsskatten du nämner ovan som baseras på pensionskapitalet.

Tack för att du tog bort bilden :blush:
Jag ska kolla mer exakt vad beräkningen är gjord på.