Fribrevsbolaget

Hej - har testat gratis nu att låta Fribrevsbolaget ta och samla in mina försäkringar och pensioner och fick ett samtal från dom att gå igenom alltihop - vill bara ha en åsikt om det är en bra grej att låta dom ta över detta för mig eller ha kvar det hos typ banken.

Det handlar om ca 550 000:- från några ställen - vad gör dom bättre, kan man lita på dom, är 61 år och vill ju inte bli av med kapital.

//Mats

1 gillning

Kikade på deras prisliste (på hemsidan) och dom är MINST lika dyra som de traditionella bankerna; en årsavgift på 0,7% av förvaltat kapital + avgifter på nya insättningar (även om det kanske inte är aktuellt när vi pratar om fribrev).

1 gillning

Jag tackade nej till deras offert. Upplägget är sådant att vill du byta till billiga indexfonder blir ett byte knappast lönsamt. Vill du ha dyra aktivt förvaltade fonder kan bolaget däremot kanske vara ett alternativ.

Jag upplevde dem som seriösa även om de inte kunde ge en bra offert. Investmentbolaget Spiltan finns med på ett hörn, om jag minns rätt.

1 gillning

Det handlar även om hur mycket pengar du betalar för pensionerna där de befinner sig nu. Mitt personliga skräckexempel är Länsförsäkringar som debiterat mig 8 % i årlig avgift. Tjänstepensionen är kanske inte till för mig, utan för att arbetsgivaren ska få rabatt på sina övriga försäkringar.

Jag skulle jämföra med Avanza eller Nordnet i stället.

Det får kosta max 600 kr att flytta en tjänstepension och Avanza bjuder på den avgiften. Det är bara att gå till länken nedan och mata in försäkringsnummer, din gamla arbetsgivarens organisationsnummer och lite annan. Sedan får du en blankett du skriver under och skickar in med frisvar. Därefter är det bara att drömma sig bort i alldeles för många månader medan Avanza tar snacket med dina gamla arbetsgivare och dina nuvarande försäkringsbolag. En pensionsflytt är en utdragen historia. Man hamnar inledningsvis i någon medioker Avanza-blandfond, men det är ju bara att flytta till några bättre fonder som finns i Avanza digra utbud.

Motsvarande länk på Nordnet:

Tack så mycket, fick lite att tänka på där :slight_smile:

Tack så mycket för infon :slight_smile:

Fribrevsbolaget anger att portföljen har gett en avkastning på 21.31% de senaste 3 åren. Det innebär i medel 7,1%/år. Min avkastning på SPP var 15,4% under 2023.

Min ekonomiske rådgivare meddelade: “Det förslag de ger dig ökar din kostnad väldigt mycket, De tar ut en årsavgift och 0,7% på kapitalet. Hos SPP är det ingen avgift på försäkringsvärdet, det var ju därför vi flyttade kapitalet till SPP för att få lägre avgifter. Jag råder dig inte att använda dig av Fribrevsbolaget av den anledningen.”

Behåller därför SPP.

1 gillning

Jag har inte SPP men har Skandia och Avanza och Fribrevsbolaget. Din eko rådgivare kan ha sagt SPP för att hen får provision från dem, men har du bra avkastning där så är ju det gott ändå.