Hej,
Mitt första inlägg här
Är det någon som har erfarenhet av Svenska Fribrevsbolaget?
De erbjuder sig att hitta alla pensionsförsäkringar (m.fl) som är flyttbara (fribrev) och att flytta dessa till det egna bolaget. Det skulle vara mer förmånligt för kunderna enligt dom.
Tar tacksamt emot era tankar om detta bolag.
Hej
De har tagit fram informationen år mig. Jag bad även NordNet att göra detta och det är samma information som kommer fram. Valde NordNet då utbudet av aktier och fonder är MYCKET större än hos Svens Fribrev.
Hej
Går att jämföra med Avanza. Det finns en skillnad vad jag vet att du kan ha aktier i pensionslösningarna och vara aktiv under hela utbetalningsfasen.
Jag är kund (och aktieägare) i både Svenska Fribrevsbolaget och Avanza så tycker mig kunna uttala mig om för och nackdelar med båda. Valet beror på vad du är ute efter. Vill du handlar aktier själv, delta i börsintroduktioner, kanske är intresserad av Bitcoin och liknade är det Avanza du ska till. Du måste dock flytta själv. Är det hög pension du är ute efter men inte är jätteintresserad av att handla aktier själv är det Svenska Fribrevsbolaget du ska välja. De jobbar bara med fonder och en fondportfölj kostar ungefär lika mycket hos Fribrevsbolaget som hos Avanza men med en stor skillnad, Fribrevsbolaget skickar tillbaka all fondprovision som fondbolagen ger som kickback till försäkringsbolagen och lever bara av en försäkringsavgift, det innebär att ersättning till Fribrevsbolaget är lika oavsett vilka fonder du väljer och de får därför ge dig fondråd. Ge fondråd får inte Avanza ge eftersom de behåller all provision från fondbolag och således ger en dyr fond mer ersättning…vad vill de att du skall köpa tro…
Krångligt med fondprovisioner….Fi skriver följande om ämnet…
Jag hade missat att Fribrevsbolaget betalade tillbaka provisionerna. Men vad kostar tjänsten?
När jag tittar i fondlistan så verkar den billigaste globala indexfonden vara DNB Global Indeks A. De har listan den som total avgift (förvaltningsavgift + transaktionskostander) på 0,28%. Avanza uppger att de får 0,10% i provision. Då borde denna fonden alltså ha en total avgift efter återbetald provision på 0,18%.
På Avanza hade jag istället valt Länsförsäkringar Global Indexnära med en total avgift på 0,22%.
Det är otroligt lika avgifter på själva fonderna. Så det kokar ner till vad Fribrevsbolaget själva tar i avgift. Jag hittar denna prislistan när jag googlar:
Så på en kapitalförsäkring blir det 0,7% och 399 kr per år. På en tjänstepension har de samma avgift plus en insättningsavgift på 1-4%. Det verkar bli väldigt mycket dyrare att flytta tjänstepensionen till Svenska Fribrevsbolaget än att flytta den till Avanza. Det är väl därför de inte har den här prislistan speciellt lättillgängligt.
Nu är det bara min privata åsikt att jag aldrig kommer flytta tjänstepension eller andra större summor pengar till mindre uppstickare som i detta fall.
Den lilla potentiella besparingen är bara en liten uppstickare vs faran med att förlora hela kapitalet.
Har man en blandad fondportfölj som de flesta har i sin tjänstepension blir alltså avgifterna ungefär samma på Avanza och Fribrevsbolaget men de tar betalt på motsatt sätt. Avanza genom fondprovision och Fribrevsbolaget genom försäkringsavgift. Det gör att Fribrevsbolaget kan ge fondråd vilket Avanza inte får ge. Så uppskattar man fondråd så Fribrevsbolaget, annars Avanza…
Fribrevsbolagets fondportföljer ligger tillgängliga öppet på hemsidan (konstigt nog)
Kontaktade bolaget för något år sedan och fann att detta var definitivt inget för mig. Vill du ha aktiva fonder med höga avgifter kunde man räkna hem en flytt.
För mig som har billiga indexfonder och Spiltan Investmentbolagsfond så var Fribrevsbolagets upplägg en förlustaffär.
Jag upplevde handläggaren som både trevlig och kompetent, så visst kan det säkert passa några, även om jag avstod.
Jag fick hjälp av SFB att flytta samman flera gamla fribrev. Även från arbetsgivare som bråkade tidigare och vägrat flytta till Avanza eller Nordnet lyckades de flytta. Mycket bra av dem, de tog lite betalt för allt jobba men de skötte de smidigt.
Nu har jag varit kund där i snart 1 år och har beslutat mig för att flytta därifrån. Vill vara lite aktiv och välja fonder och deras handelsplattform är helt hopplöst dålig! Utbudet av fonder är OK men att jämföra fonder eller att byta känns som en resa 10 år tillbaka i tiden.
Vill man vara passiv och få bra hjälp att samla ihop sina fribrev kan jag rekommendera SFB.
Fick veta att SFB nu bygger en helt ny handelsplattform som ser riktigt fin ut, pedagogisk, enkel, bra funktioner och byggd på 2022 års teknik. De verkar ha tagit åt sig av kritiken!
Vad bra! De sa till mig att det var på gång och även en app men inget hände!
Kanske var jag naiv och litade på deras uppgifter om hur låga kostnader de tog ut, flyttade in från Skandia Link, mot vad jag betalade innan. Nu är mina pengar flyttade från SFB och ser nu att det togs ut löpande avgift som långt överstiger de avgifter Skandia tog. Kanske är det så att det återbetalas en del från fondavgifterna men titta noga på vad avgifterna blir.
Varje månad har det dragits både en fast och rörlig avgift. Utöver den årliga fasta avgiften!
Och för mig är det fortfarande samma gamla 90-tals plattform
Japp men sen kommer ju återföring av fondprovision i efterhand, vilket gör att du har halverad fondavgift, se bild hur det ser ut hos mig. Detta är ju effekten av att bara ta en plattformsavgift och inga andra avgifter, dvs det blir transparent och tydligt. Avanza tar ju 0,5 % i växlingsavgift, behåller fondprovisionen så visst tjänar de samma pengar men tar ut det på olika sätt. SFB tar 0 % i växlingsavgift och ger dig all fondprovision.
Som jag skrev ovan så är jag delägare och kund i både Avanza och SFB så har rätt bra
koll på båda och säger varken bu eller bä utan belyser bara skillnader i modellerna. Avanza klart bäst om man vill handla aktier, vara med på IPO:er, handla bitcoin etc. SFB bäst om man vill ha hjälp och bryr sig mest om hög pension men inte är så sugen på att vara aktiv själv.
Bumpar den här tråden då jag är nyfiken om det finns färskare tankar och erfarenheter av Svenska Fribrevsbolaget sedan tråden senast var aktiv.
För mig var frågan, och eventuellt den största besparingen, inte så mycket i jämförelse med en flytt till Avanza utan snarare från andra dyra bolag och lösningar som arbetsgivare lagt försäkringar i.
Det ser ändå vid en första anblick ut att vara lönsamt.
Har pengar hos Avanza, Skandia och Fribrevsbolaget och är mest nöjd med Fribrevsbolaget, att jag får mail/sms när det är dags för fonduppdatering är guld, jag är inte så aktiv själv nämligen plus att avkastningen varit bäst hos dem…