Rädda min tjänstepension från extraknäck! 💸

För ca tio år sedan så extraknäckte jag lite på kommunen och tjänstepension KAP-KL hamnade hos KPA med traditionell förvaltning enligt bilder.

Har faktiskt gått plus, men är rädd för att den årliga kostnaden av 48 kr + ca 1,5 kr ska äta upp pengarna.

Kan jag rädda den på något sätt? En flyttavgift lär väl ta knäcken på kontot (även om 200 kr kvar är bättre än 0 kr). Kan de vara snälla och inte ta betalt för att flytta så små belopp?
Nordnet bjuder ju på flyttavgift, men här antar jag att jag behöver en kollektivavtalad part.

1 gillning

Du kan flytta pensionen. Vad det kostar vet hag inte.

https://pensionsvalet.se/flytta-dina-pensionspengar-till-ett-annat-forsakringbolag/

En annan lösning är att du arbetar mer åt kommunen så att du får mer sparat!

1 gillning

Du kan inte flytta kollektivavtalad pension utom avtalet, t.ex. till Avanza eller Nordnet. Det går bara att flytta till något annat bolag som ingår i kollektivavtalet. Om du har mer pension hos någon annan aktör som också är med i avtalet kan du ev. Samla pensionerna där och bara betala en fast årsavgift. Men tror inte det går att flytta en traditionell tjänstepension.

1 gillning

Jag har också en sådan här gammal tjänstepension som gick ner till 0 kr i värde för länge sedan… SAF-LO. Stör mig så förbannat på att t.e.x Pensionsmyndigheten samlar in information om den trots att den är värdelös :roll_eyes:

Men upprättade försäkringar kan tyvärr inte tas bort, fick jag höra när jag ringde in om det… Den kommer störa mig där i MinPension i 40 års tid till :joy:

4 gillningar

Kom in på valsidan och det stod att man kan flytta någon annan eller konvertera från trad till fond (allmän info), men verkar som jag har den billigaste årsavgiften redan :rofl:. Har tyvärr ingen annan pension inom samma avtal.

Surt med din nollpension Saihtam.

Funderar på att försöka höra med KPA om de kan vara barmhärtiga och skippa den fasta avgiften, men lär väl inte vara så troligt…

edit. Hmm, under beskrivningen av min försäkring står det “KPA Pension sköter förvaltningen. Du är garanterad en viss lägsta värdetillväxt.”. Måste jag gräva i.

1 gillning

Du behöver minst 5,7% garanti för att täcka avgiften. Så stor är nog inte deras garanterade tillväxt. :rofl:

1 gillning

Jag är ledsen, men dina alternativ är helt enkelt:

• Flytta till någon fondförsäkringsbolag där du har möjlighet till tillväxt. Flyttavgift 500:-
  • Ligga kvar i trad hos KPA. Med den fasta årliga avgiften så är jag rädd att du till slut kommer att hamna på noll.

Jag har själv gjort samma misstag då jag fick in typ 80 kronor i tjänstepension i PA16-avtalet och med en årlig avgift på 40:- så spelade det ingen roll hur bra fonderna gick, det hela slutade ändå på noll.
Har man låga belopp att sätta in så är den årliga avgiften det viktigastes.

Se det som en utmaning och se hur du kan få din tvåhundring att växa maximalt.

Jämför villkor och välj tjänstepension i KAP-KL | Konsumenternas

Fick svar från KPA att min avgift var sänkt till runt 20-30 kr (minns inte exakt) för att jag låg under 2000 kr och fick tips att kolla mitt årsbesked, där jag ser att en del faktiskt är garanterad. Så ca 3 kr i månaden om jag kör livslång utbetalning. :v:

Ser faktiskt ut som att jag har billigaste enligt jämförelsesidan :slight_smile:

2 gillningar