Tjänstepension GTP

Jag ska flytta min tjänstepension GTP som för närvarande ligger på KPA Pension och är traditionellt förvaltad. Jag får endast välja mellan dessa fondförsäkringar:

Folksam LO Pension: 50 kr/år | 0,19 % - 0,35 % i förvaltningsavgift.
Futur Pension | 0 kr/år | 0,24 % i förvaltningsavgift.
Swedbank] 60 kr/år | 0,50 % i förvaltningsavgift.

Har ni någon kunskap om vilken som är att föredra? Jag är helt ny på detta, och när jag sedan loggar in på respektive förvaltningsbolag verkar det inte som att avgifterna stämmer med det ovan.

Är det enklast att göra flytten via blanketten på pensionsvalets hemsida?
Tacksam för svar! :slightly_smiling_face:
Åsa

Jag har också en tjänstepension via GTP. Från start hade jag också kpa pension med traditionell förvaltning men valde att byta till Swedbank fondförvaltning.
Det krävde en del jobb då jag inte kunde skapa ett konto hos Swedbank utan jag fick besöka deras kontor för att bara administrera min tjänstepension.
Det är en gammal tjänstepension så jag får inte in mer pengar där måste jag tillägga.
Jag tror inte du har något alternativ till att använda blanketten. Det går inte vad jag vet ändra på pensionsvalets hemsida.

Välkommen hit :slight_smile:

Jag har tjänstepension hos Futur Pension och de har tillräckligt med billiga indexfonder för att det ska gå att sätta ihop en bra portfölj.

Folksam och Swedbank har jag dåliga erfarenheter från andra sammanhang. För dig så har ju Futur låg avgift och ingen flyttkostnad, så det är nog den jag hade kikat på först.

Sedan kan du sätta ihop en portfölj baserat på RT modellportföljerna. Om du har långt kvar till pension (bra bit mer än 10 år) så kan en portfölj som nedan vara lämpligt

• Hitta indexfonder inom respektive kategori nedan. Lätt att se för avgiften ska typiskt vara 0.2-0.4% per år för aktiefonder
  • 70% global indexfond
  • 10% Sverige indexfond
  • 10% Tillxäxtmarknad indexfond
  • 10% kort räntefond (brukar vara den räntefond som har lägst avgift)

Om globalfonden dår du väljer att lägga din TP innehåller tillväxtmarknader så kan du lägga 80% i globalfonden istället och skippa tillväxtmarknader fonden. Enklast för att ta reda på detta är att titta på länderna som globafonden investerar i. Om det står Kina och andra tillväxt länder i listan på länder så innehåller globalfonden redan tillväxtmarknader.

Var medveten om att en flytt från Trad till Fond lösning brukar ta rätt lång tid. 3-4 månader åtminstone.

Ja, du ska anmäla ändringen mht Pensionsvalet. Om du är osäker eller har frågor så ring dem. Det är deras jobb att hjälpa dig!

Lycka till :slight_smile:

2 gillningar

Jag fick betala en flyttavgift när jag bytte från KPA till Swedbank.
Jag tror det var KPA som tog ut den men det kan också ha varit pensionsvalet.
Kanske inte valcentraler tar ut sådana avgifter?
Tyvärr finns det inte mycket information på deras hemsida.

Pensionsvalet är en Valcentral :slight_smile: Du skulle kunna läsa mer om ”lingot” inom tjänstepension på länken nedan, se punkt tre. Känns som de gör det mer komplicerat för oss än vad det behöver vara ibland :slight_smile:

Ja det är oftast en flyttavgift som tas ut av det bolag man flyttar från. Oftast inte mycket och om pensionen kan placeras bättre med bättre avkastning så ska man så gott som aldrig låta flyttavgiften stoppa en från att flytta. Viktigast är att få högre avkastning (högre risk) speciellt i unga år. Läs mer på pensionsvalets sida.

https://www.pensionsvalet.se/privatperson/avtal/kap-kl/flytta-ditt-kapital/

2 gillningar

Hej! Ursäkta sent svar, tack för dina tankar! Jag har Swedbank sedan innan så mitt byte gick smärtfritt. Jag ringde Pensionsvalet och hörde mig för, de komplimenterade mitt unga engagemang :sweat_smile:
Tack!

1 gillning

Wow tack för så ingående hjälp, det är väldigt uppskattat :slight_smile:

1 gillning

Jo jag bytte från KPA och flyttavgiften blev 800 kr, men om man flyttar till fonder hos Länsförsäkringar så betalar de en del av flyttavgiften. Återstår att se, när flytten är klar, vilket skulle ta några månader.

Tack för goda råd, all tjänstepension är flyttad och klar :slight_smile: :+1:

1 gillning