En släkting har förmånsstyrd tjänstepension genom en traditionell försäkring. Jag funderar på att rekommendera flytt av kapitalet så att pensionen blir en fondförsäkring istället. Enligt en tjänsteman på mitt tjänstepension bolag ska det gå att flytta kapitalet. Har också frågat samma tjänsteman om vad 100 000 kr i kapital ger för livsvarigt pension, men bolaget är inte särskilt hjälpsamma. De verkar mest tycka frågan är svår, besvärlig och riskabel.
Men den svåra frågan är om en flytt blir lönsam. Jag tror mig kunna göra en Ok riskbedömning om jag bara får veta vad 100 000 kr i kapital ger för pension. Har inte hittat några dokument om beräkningar från de privata försäkringsbolagen. Däremot har jag hittat beräkningar om bland annat premiepensionen på Pensionsmyndigheten. Tänker att tjänstepensionen borde beräknas på samma sätt.
Mitt problem är att jag inte begriper dokumentet alls, men tänker att det kan finnas andra på forumet som kanske klarar det jag inte gör.
Alltså: Finns någon här på forumet som kan tycka om utmaningen att utifrån dokumentet beräkna ett ungefärligt värde på vad 100 000 i kapital ger i livsvarig pension?
Den mest relevanta frågan för mig att ställa är: hur gammal är släktingen?
Om släktingen är nära pension, så bör de ta en lägre risk, så flyttar ni till fondförsäkring, överväg att inkludera räntor. Dessutom kommer väl ofta traditionell försäkring med en ”garanterad summa” som utbetalas.
Om släktingen är yngre, överväg flytt till fondförsäkring för att öka avkastningen.
Det är därför svårt att veta exakt summa, för vi vet ju inte om släktingen skulle ha betalat in till pensionen i 1 år till eller 35 år till. Summan ändras ju.
Jag har förstått det som att man kan flytta belopp även från en förmånsstyrd försäkring från KPA. En tjänsteman från Länsförsäkringar påstod att vid inflytt kan man byta till att investera i fonder istället för att ha kapitalet i en traditionell försäkring. Alltså låter det som att det ska gå att byta från förmånsstyrd tjänstepension hos KPA till att ha kapitalet i tex Länsförsäkringars globalfond.
Allt detta sagt med förståelsen om att jag kan ha missuppfattat en massa. Det här är ju en djungel.
Tjänstemannen har rätt i att det går att byta från traditionell försäkring till fondförsäkring. Problemet är att, om det är som du säger, inte är en tradtionell försäkring utan en förmånsbestämd försäkring.
För att reda ut ovanstående: Kolla hur den beskrivs på minPension.se. Där ser du vilken typ av försäkring det är (premiebestämd/förmånsbestämd) samt förvaltningform: (traditionell eller fond). Är det en kollektivavtalad försäkring kan flyttas inom urvalet hos valcentralen (valcentralens namn står i försäkringens detaljer på minPension).
Är den inte kollektivavtalad är det sannolikt en premiebestämd försäkring. Jag har aldrig hört talas om en icke kollektivavtalad förmånsbestämd försäkring.
Ang. vilket belopp det blir behöver du själv räkna ut, det kan inte vi göra. Konsumenternas jämförselsajt kan hjälpa dig med med belopp.
Strålande. Då har vi rett ut att det inte är en förmånsbestämd pension. KPAs traditionella försäkring är den som har presterat sämst de senaste 10 åren inom KAP-KL/AKAP-KR.
Du kan jämföra vidare här: Jämför villkor och välj tjänstepension i AKAP-KR | Konsumenternas
Det är däremot omöjligt att säga av framtida belopp kan bli hos LF, men om personen väljer deras entrélösning eller LF Global Index så lär det i alla fall inte bli sämre än det som personen har.