Pensionsval fondförsäkring/traditionell försäkring

Hej! Vad skulle ni valt? Fondförsäkring eller traditionell försäkring?
Dessa kan jag välja av på pensionsvalet.se

Någon som har bra tipps eller råd? :smiley:
(Är för övrigt 29 år)

Försäkringsbolag Årsavgift (kr) Rörlig avgift (%) Avkastning senaste fem åren (%) Prognosränta (%)

Alecta Traditionell försäkring 65 0,18 9,46 2,25

AMF Traditionell försäkring 65 0,18 9,44 2,50

KPA Traditionell försäkring 48 0,09 6,21 2,00

Skandia Traditionell försäkring 65 0,19 6,52 2,30

Försäkringsbolag Årsavgift (kr) Total avgift (%) Avkastning senaste fem åren (%) Prognosränta (%)

AMF Fondförsäkring 65 0,20 14,28 2,00

Folksam LO Fondförsäkring 65 0,30 13,46 0,00

Folksam Lärarfond Fondförsäkring 65 0,30 13,49 0,00

Futur Fondförsäkring 65 0,30 14,01 2,00

Handelsbanken Fondförsäkring 65 0,30 14,75 0,00

KPA Pension Fondförsäkring 65 0,30 13,98 2,00

Länsförsäkringar Fondförsäkring 65 0,30 12,55 2,00

Nordea Liv & Pension Fondförsäkring 65 0,30 14,16 0,00

SEB Fondförsäkring 65 0,30 13,39 1,75

Swedbank Fondförsäkring 65 0,30 20,49 1,5

3 gillningar

Hej!

Med tanke på din låga ålder så hade jag definitivt satsat på fondförsäkring för hela slanten! :slight_smile: Traditionella försäkringar kan bli riktiga bromsklossar för din tjänstepension under lång tid.

AMF och Länsförsäkringar är populära fondförsäkringar. Men du behöver inte välja just den Entrélösningen du automatiskt hamnar i om du inte vill. Du kan, när din fondförsäkring kommit igång, logga in på den bank du valt och själv byta fonder till något annat om du vill.

Entrélösningarna består oftast av typ en globalfond och en sverigefond. Fram tills man är runt 55-56 år gammal så är det 100% aktier och därefter trappas risken ner succesivt med hjälp av räntefonder. Ungefär som AP7-Såfa fungerar inom premiepensionen.

Entrélösningarna är smidiga om man bara vill att det ska sköta sig själv, men du kan som sagt välja egna fonder (t.ex billigaste globala indexfonden som finns på den bank du väljer) och sedan själv bestämma när och hur risken ska sänkas när du blir äldre.

2 gillningar

Tack så jätte mycket för ett tydligt, välformulerat och trevligt svar Mattias! :smile:
Önskar dig ett lyckligt 2025 år och att du och den fina hunden på bilden blir ännu mer förmögna!
Allt gott!

2 gillningar

Tack detsamma :slight_smile: Det kan göra riktigt stor skillnad att så tidigt som möjligt gå över till fondförsäkring i sin tjänstepension :+1:

2 gillningar

Tack så mycket :pray: Jag ska flytta pensionen imorgon :star2: om man väljer fondförsäkring på vilken typ av konto form kommer den att hamna?
Bästa hälsningar :grinning:

1 gillning

På Länsförsäkringar ligger under Spara (dit man går för att se ISK/aktier mm), och sedan i undermenyn Pension. Ditt kapital placeras normalt i entrélösning, du kan själv sedan byta till andra fonder om så önskas. Själv blir det 90% global Index och 10% tillväxtmarknad index, perfekt fördelning för att glömma bort tills dagen kapitalet blir aktuellt.

Flytten tar en jäkla tid dock, registrerade min flytt runt 30 september. Igår kom mail från Fora att flytten godkänts, men ännu syns inga pengar i Fondförsäkringen… Gäller att ha tålamod.

2 gillningar

Brukar hamna hamna i en egen kategori bland sparandet på den bank man väljer. Jag har t.ex fondförsäkring på swedbank ocv då kan jag hitta det när jag loggar in och trycker på “pension”. Det ligger alltså inte som ett Isk tillsammans med mina andra sparanden.

Själva fondförsäkringen fungerar som en ett KF-konto typ.

Såhär skriver swedbank att beskattningen fungerar.

" en fondförsäkring väljer du själv i vilka fonder du placerar dina pensionspengar, och det är du som tar risken för hur ditt försäkringskapital utvecklas. Du betalar inte kapitalvinstskatt vid fondbyten eller utbetalning av pension. Däremot betalar du en avgift för avkastningsskatten på kapitalet och inkomstskatt på utbetald pension."

Källa: Valcentralen - Vi hjälper dig i ditt val av tjänstepension

Såhär förklarar Lannebo:

Så beskattas en fondförsäkring
När du sparar i en kapitalförsäkring, såsom en fondförsäkring, betalar försäkringsbolaget en årlig schablonskatt som dras från försäkringskapitalet. Skatten beräknas utifrån det så kallade kapitalunderlaget, vilket är försäkringens värde vid årets ingång tillsammans med hela värdet av insättningarna det första halvåret och halva värdet det andra halvåret. Detta belopp multipliceras sedan med föregående års statslåneränta plus en procentenhet, och avrundas ner till närmaste hundratal kronor. Skatten är 30 procent av denna summa, vilket ger en skattesats på 0,882 procent (0,3 x 2,94 procent) år 2023.

Källa: Så fungerar en【fondförsäkring】– en guide

1 gillning

Tack så mycket för ditt svar! Då får jag också ha lite tålamod… tur att man inte ska gå i pension riktigt ännu och har några år på mig att vänta skämt åsido :joy:

1 gillning

Tack så mycket återigen! Då förstår jag hur det fungerar… man lär sig mycket på att förändra sin pension🌟

1 gillning

Välkommen tillbaka :slight_smile:

Frågan är väl också om du får välja fondförsäkring för hela slanten?

Många TJP kräver att man lägger 50% i Trad och 50% i fondförsäkring.

Om det är så för dig så kan man ju göra olika val, AMF och LF verkar väl vara de populära valen.

För att hålla det enkelt och inte sprida ut de två delarna så hade jag nog kört på AMF Trad och AMF fondförsäkring så har man det på en inloggning. Även om historik inte säger något om framtiden så har åtminstone båda dessa gått rätt bra hos AMF.

1 gillning

Dock så är AMF Aktiefonderna betydligt smalare i antal innehav än tex LF. Men de har ju gått bra senaste åren för det…som inte säger nånting om framtida avkastning.

Vill man ha större bredd så är LF/Robur fonderna att föredra framför AMF.