Råd om flytt av Tjänstepension

Poängen med Monicas tidigare kommentarer var att du borde betrakta pensionen i helhet som en portfölj. Det är onödigt att oroa sig för riskerna med 100% aktiefond på sitt ISK värt 50 000 om man har en miljon liggandes på ett bankkonto, sett till hetheten har man fortfarande väldigt låg risk. Samma sak gäller med den allmänna pensionen, de små delarna du själv styr över (ppm, tjänste-) är så små i jämförelse att det är näst intill omöjligt att ha för hög risk på hela sitt pensionssparande som helhet (om man nu inte tror att staten kommer gå i konkurs).

Om det är rätt tillfälle just nu att byta över trad till fond just nu är omöjligt att svara på (marknadstajming osv), men eftersom du kommer fortsätta göra insättningar många år till behöver du inte oroa dig för en eventuell dip kommande 1-3 åren, då det endast skulle medföra att du automatiskt utnyttjar den tillfälliga rabatten med dina framtida insättningar.

1 gillning

Du har såklart helt rätt i att man måste titta på hela kapitalet - privat sparande, inkomst pension och tjänstepension.

MEN det är inte alltid alls så att tjänstepension är det lilla. Beror på jobb, situation och ålder. Mina tjänstepensioner är dubbelt så stora som inkomstpensionen :slight_smile:

Man måste alltså utgå ifrån sin ofta unika situation.

Självklart varierar det från individ till individ, men ts uppger en sparhorisont på 15-20 år och med även TP dubbelt så stor som IP kan man max få en aktieandel motsvarande 66%, alltså fortfarande långt ifrån att behöva fundera på om man tar för hög risk.

1 gillning

Ja det var bara så att inte andra tror att per definition är tjänstepension en liten del.

Håller helt med dig i övrigt :slight_smile:

1 gillning

Hej på er och tack för era klocka ord, jag har inte velat uppge storlek på tjänstepensionen hittills dock för att ge er en helhetsbild som och att ni skall förstå min ”oro” att flytta de valbara 50% till en fondförsäkring just nu i en upphajpad börs och vilka val som är klokast är att den är ungefär 8 gånger större än inkomstpensionen själv, därav också jag skrev att inkomstpensionsdelen är ”ointressant” för min del i tidigare inlägg. Har tyckt att avkastningen från Alecta Trad de senaste åren har varit stabil även om så klart börsen har presterat bättre än så. Jag är något av en försiktig general och har låtit marknaden jobba istället för att jag skall jaga även på den fronten. Rätt eller fel svårt att avgöra…

Med det sagt söker jag nu ”nya” infallsvinklar och expertis i frågan om det ”smart” samt försvarbart att göra någon ändring överhuvudtaget

Tack för reflektionen, dock så är de ”små” delarna du nämner inte så små för min del, det är inkomstpensionen samt ppm som är den ”lilla delen” hos mig

Förstår! Jag känner lika dant. Lite motvilligt att lägga in nya pengar nu men gör det ändå.

Du har nog tre alternativ ur ett försiktig general perspektiv som du kan undersöka med Collectum.

1. Du väntar med att flytta tills börsen står på en nivå där du är komfortabel att flytta både 50% av Alecta Trad kapitalet och nyinsättningarna. Tänk dock på att en flytt från Trad till fondförsäkring ofta tar 3 mån. Alltså ännu svårare att försöka pricka en låg börsnivå eftersom flytten tar tid. Risken är också att när börsen är nere på låg nivå är du ändå rädd att flytta pengarna. Det känns aldrig komfortabelt är min erfarenhet, och det är priset för att vara på börsen som @janbolmeson säger.

2. Du väntar med att flytta det befintliga kapitalet (50% av ditt nuvarande Alecta kapital) MEN flyttar nyinsättningar (50% av insättningarna som du kan bestämma över) som sker varje månad till en fondlösning i tex SPP. Eftersom du månadsspar och mer pengar kommer in hela tiden så jämnas eventuella nergångar ut per automatik och du kan på dessa nyinsättningar ta högre risk även som försiktig general. Kolla med Collectum om man kan göra så - att låta befintligt kapital ligga kvar med flytta nyinsättningar. Inte hundra på det men kolla med dem.

3. Du flyttar 50% av befintligt och nyinsättningar till en fondlösning MEN väljer att gradvis öka risken i fondsparandet. Tex kan du välja fonder så du får 50% aktieandel och 50% ränteandel så hamnar du rätt nära den risknivån du har i en Trad. Om du känner dig osäker ändå, så börja på ännu lägre aktieandel (tex 30%) och höj den efterhand till 50% och sedan vidare upp till tex 90% när du är komfortabel med börsen.
    När det gäller räntedelen i fondlösning så hade jag i nuläget hållit mig till korta räntefonder för att inte ta ”ränteuppgångsrisk” i den delen. Tex SPP har både en egen korträntefond och de har även SEB Likviditet som är den säkraste korta räntefonden jag hittat men som tyvärr går lite back varje månad pga minusräntor (mer statspapper, mindre företagspapper).
    Vill du ha lite mer risk i räntedelen så kan du ta en andel i SPP Obligationsfond som ändå är relativt kort löptid (2-4 år tror jag) dvs relativt begränsad ränterisk.
    På detta sättet kan du genomföra flytten, hålla nere risken, och vara förberedd på att öka aktieandelen snabbt när du vill.

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Tack det är precis den typen av info/råd jag var ute efter från början :smiley:

1 gillning

En delfråga till Alecta när de svarar ja på fråga två i @JFB:s inlägg är att om man endast styr om nyinsättningar nu, kan man flytta 50% av traditionell till fond senare? (Är rätt, men inte helt, säker på att man kan styra om nyinsättningar och låta befintligt kapital vara kvar.)

2 gillningar

Mitt case:
50 år, har 1 MSEK i Skandia traditionell, fondvärdespropotionell avgift på ca 400 kr/månaden, inga nyinsättningar görs. Jag kan välja fond inom deras utbud. Jag kan flytta 50%. Råd? Tankar? Skall jag flytta?