ITP1 - behöver bytas eller bekräftas

Jag har sammanställt lite kring upphandlingen och valet/bekräftelsen som behöver göras för de som har något av de bolag som inte har fått förlängt förtroende. Då har jag även kikat på lämpliga indexfonder samt entréfonderna. Dags att välja inom ITP1 och ITPK (pensionsguiden.nu)

Alla entréfonderna är nya så där finns ingen historik att välja på, men personligen tycker jag att det står mellan SPP och Länsförsäkringars entréfonder. Som trad hade jag sannolikt valt Alecta.

Sen är min ITP-förteckning över alla fonder uppdaterad med de nya fonderna om någon vill ha en enkel sammanställning. ITP - Pensionsguiden

Hoppas att det kan vara till hjälp! :slight_smile:

1 gillning

Tack för detta! Snygg sammanställning! :slight_smile: dock fick jag för mig att Swedbank var 60% global och 40% Sverige? Har inte kollat upp själv än dock mer nogrannt.

Swedbank Robur Talenten Aktiefond MEGA J består av två fonder:

1. Swedbank Robur Globalfond 50%

2. Swedbank Robur Sverige 50%

Den totala allokering blir 80% global och 20% Sverige

2 gillningar

Gällande Handelsbanken, ITP Balanserad var namnet för 2018 entrélösning. Namnet på deras nya portfölj 2023-2028 är ITP Hållbar Pension.

1 gillning

Ah, okej! :slight_smile:

Jag har Swedbank i min ITP1 men har valt egen fördelning:
80% access global
10% access sverige
10% access asien

1 gillning

True, skrev fel namn i entréfondssammanställningen, men rätt i stora listan. Justerat nu. Tack.

Är 55 snart 56 År och har nu bestämt mig för att flytta mina 2 Fondförsäkringar från SEB till LF Entre lösning efter den 1a Oktober - då kommer man att kunna se LF i Collectums “Flytt utav Kapital”.

Varför 2 utav de 3 Fondförsäkringar är för att de är dyrare i avgift ( 1st ITP1 och 1 st ITPK). Den andra ITP1 fondförsäkringen som finns på SEB och som är “aktiv” dvs min arbetsgivare betalar in fram till den sista Sep ligger lägre än LF’s Entre lösning.

Dock så skall jag checka igen runt Nov/Dec med SEB ang derras avgifter igen på dessa 3 Fondförsäkringarr de har.

Sen varför LF Entre lösning är att den fungerar som typ AP7 SåFA, dvs väl när man börjar närma sig penionen så ombalanseras till räntefonder och inte enbart Aktiefonder.
Sen är du ju en bra fördel att man kan välja själv vilka Aktiefonder utav de som nämns i Collectum efter valet. Om jag förstod det korrekt så informera LF via Kivra när allt är klart och vad för val möjligheter man har.

1 gillning

Hej,

Har försökt sätta mig in i ämnet lite smått då jag också behöver ändra om min ITP1, men tyvärr är detta något som förvirrar mig. Är en person i trettioårsåldern så min fördelning bör vara att majoriteten, om inte helheten, är aktier.

Det som slår mig är att jag hittills inte sett någon välja de fondförsäkringar på Collectum som överensstämmer med Rikatillsammans egna råd på indexfonder för privat pensionssparande. Se länk och tabell nedan.

https://rikatillsammans.se/sa-investerar-du-2023/

På Collectum så finns nu:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria A1 SEK (antar det är samma som i tabellen)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A
PLUS Allabolag Sverige - finns inte i listan

Däremot så står det i artikeln att en variation på Länsförsäkringar Global Indexnära är Storebrand Global-All Countries, vilket finns under SPP Fondförsäkringar.

Finns det någon tydlig orsak till varför man inte skulle välja samma indexfonder på Collectum som på Avanza (och inte flytta över dem till Avanza)?

Tacksam för svar!

Hej och en fråga jag hoppas kunna besvara.

ITP1 och ITP2 (samt andra kollektivavtalade tjänstepensioner) har ett litet antal leverantörer, där alla leverantörer har ombetts sätta ihop både ett standardval samt en lista med fonder de erbjuder och till vilket pris.

Collectum agerar valplattform och det är där du gör ditt val när det kommer till ITP1 och ITP2.

När du väljer en av de valbara aktörerna för fondförvaltning kommer du få deras standardval. Om du vill kan du sedan gå in och välja fritt bland de fonder de har gjort tillgängliga. Det är inte fritt val av alla fonder som finns, utan från den korta listan med fonder just de valt ut för just ITP1/ITP2.

Avanza har du fritt val bland alla fonder de erbjuder.

1 gillning

Vad är skillnaden mellan AMF och SPP på trad? För mig spelar det ingen roll vilken jag väljer då jag har AMF från annat avtalsområde. Men om SPP är mycket bättre på trad kanske det är värt att byta från AMF som jag har idag inom ITP1. Jag har redan fonddelem hos SPP då jag gillar Storebrands fonder.

Hej,

Efter att ha skummat igenom Bästa fonderna 2024 där LF Global Index prioriteras ner och sen Varför DNB Global Indeks och inte längre Länsförsäkringar Global? som går in på varför; att LF bytt index från brett till hållbarhetsviktat index blev jag funderasam på vad jag borde välja.

Nya rekommendationerna/populära val som bästa fonder (allmänt, ej ITP 2024, enl. Bästa fonderna 2024 | Lista med fonder per bank och modellportfölj) är DNB Indeks, Robur Access Global A, och för vissa Avanza Global.

Av dessa finns Robur Access Global A finns med i Collectums nya utbud sen hösten 2023 ( Nytt utbud 2023-2028 som @Robert88 länkade ovan ) och är kostar 0,08% inom ITP, mot 0,07% för LF Global Index.

Om Robur Access nu har det bredare inexet (vilket jag prioriterar över hållbarhetsjusterat innehav) bör väl Robur Access Global A var det bättre breda valet för mig, över LF Global Index?

1 gillning

Enligt fondtoppen har LF Global har 1334 innehav medan Swedbank Robur Access Global har 901 innehav. Inte många globalfonder som har under 1000 innehav, det är verkligen en smal fond. Jag rekommenderar inte Swedbank Robur Access Global, kör på LF Global istället

1 gillning