Hög pension - ta ut den redan vid 55 års ålder för att undvika statlig skatt?

Jag har en förhållandevis hög sparad tjänstepension (>10 MSEK) och några år kvar till 55 år. Pensionspengarna är fördelade på flera försäkringar så jag har förhållandevis goda möjligheter att planera och fördela uttagen från försäkringarna.

Inser att det kommer att vara svårt att ta ut mina pensionspengar och undvika statlig inkomstskatt. En fundering jag har är att börja ta ut en del pensionspengar från 55 år och vid samma tidpunkt börja jobba i eget AB och då nöja mig med utdelning från bolaget. Intjänade medel tänkte jag får gå in och ackumuleras i bolaget.

Fungerar upplägget och finns det någon bra tråd/artikel kring hur man ska tänka kring detta?

2 gillningar

Bra jobbat med tjänstepensionen! Dina tankar låter ungefär så som jag gör nu (även om min tjänstepension är lägre). Jag skulle sannolikt få betala statlig skatt resten av livet om jag gick vid 65, så jag tar ut ca 40 tusen/månad idag + lön, men siktar på att på årsbasis hamna under gränsen för statlig skatt. Skälet att jag även tar ut lön är att det blir väldigt låg skatt tack vara jobbskatteavdraget och jag tjänar in nya pensionsrätter, så jag får mer i pensionsrätter än jag betalar skatt. Jag tar även ut utdelning från bolaget varje år och i bolaget har jag tillräckligt med kapital så att jag kan ta ut utdelning enligt förenklingsregeln resten av mitt liv (eller rättare sagt tills skattereglerna försämras).

Att ha hög tjänstepension, eget AB med möjlighet att styra lön och utdelning är en toppensituation som jag verkligen rekommenderar att du drar nytta av. Jag har skrivit lite om det i detta blogginlägg.

Säg till om du har några frågor.

Pension för företagare - 8 sätt att spara till pension! (pensionsguiden.nu)

9 gillningar

Tack för bra svar Monica och det känns bra att jag tänkt ganska rätt kring mitt framtida pensionsuttag och jobb i eget bolag. Inser dock att det kommer att vara en del praktiska frågor kring “skatteplaneringen” som jag behöver sätta mig in i lite mera i detalj. Det finns således säkert anledning att återkomma med några följdfrågor framöver kring detta.

1 gillning

Vi har liknande problematik i vår familj. Om du kör hårt som egen företagare och drar in mycket till du går i pension om säg 10 år kommer du att få ut det mesta av överskottet som utdelning med härad 40% i mååånga år beskattning av bruttot är (Bolagskatt och 20% kapitalvinst). Smart att släppa gasen lite på statlig pension när dubbla Jobbskatteavdraget och sänkta arbetsgivaravgiften kickar in. Ca 100.000 i stort med bara 8% skatt om du har ex periodiseringsfond kvar att använda och inte går över statsskattegränsen.