Pension och aktiebolag för mig som har fyllt 66 år

Hur bör man tänka när man tar ut pension och jobbar i eget AB samtidigt? Jag är 66 år och jobbar åt min arbetsgivare idag, men trappar ner i tid. Nu tänker jag börja ta ut pension och starta AB och sälja konsulttimmar för att få mer flexibilitet och jobba några år till. Jag tänker mig olika scenarior och blir osäker på vad som är optimalt.

1. Ta ut pension och samtidigt ta ut lön upp till ca 233.000kr/år för att få 8% skatt på lönen. Pension och lön tillsammans ska ligga strax under gräns för statlig skatt. Ta ut utdelning ur AB med ett belopp som ger 20% skatt. Övrigt kapital står kvar i AB.

2. Ta ut pension max för undvika statlig skatt. Ingen lön från AB, men utdelning med max 20% skatt. Övrigt kapital står kvar i AB.

1 gillning

Jag hade kört på 1an - pension, lön och utdelning samt att hålla sig under statlig skatt.

Beroende på hur mycket man jobbar så kan det annars bli väl mycket pengar i bolaget och man vet ju inte hur längre nuvarande regler gäller. Sen är det ju bra att få ut lite mer tidigt i pensionen när man kanske har en massa grejer som man vill göra. Dessutom tjänar du pension på lönen.

Vill du räkna mer exakt så finns det en räknesnurra på SKV

Denna artikeln kanske också är intressant

Tack för fina råd. Jag lutar också åt 1an. Jag använder simulatorn på minpension.se som ger mycket hjälp för pensionen. På Skatteverket står det 46.000/mån för undvika statlig skatt. Jag tror det blir 51.000/mån under 2023 pga höjt basbelopp, som jag läste någonstans.

2 gillningar

Stämmer att det går upp mycket för 2023

Här är en artikel men kan inte hitta motsvarande på SKV mens er kommer väl :slight_smile:

https://www.swedbank-aktiellt.se/2022/juli/rekordhogt_prisbasbelopp_ger_hogre_bidrag_och_lagre_skatt.csp

1 gillning

Det kommer nog.

Swedbank:

• Brytpunkten för statlig inkomstskatt höjs till 613 900 kronor (knappt 51 200 kronor per månad jämfört med drygt 46 200 kronor 2022).

Hur mycket kommer du att dra in i bolaget varje år?
Jag skulle maxa uttagen av lön till gränsen för statlig skatt och inte tagit ut någon pension om det inte var så att det fanns utrymme kvar upp till gränsen för statlig skatt. Skälet till det är att du får förhöjt jobbskatteavdrag och tjänar in till den allmänna pensionen. Upp till ca 450 tusen i lön får du mer tillbaka i pensionsrätter än du betalar i löneskatt.

1 gillning

Det blir deltid så det kanske blir 400-500k/år. Kommer inte upp till maxgränsen för statlig skatt på enbart lön.

1 gillning

Är i samma sits! Utdelning från AB, tas ju av skattade bolagsvinster. Så man får tänka “total skatt”. Bolagsskatt 20% plus skatt på utdelning 20% till. Lön från eget AB drabbas ju av sociala avgifter, men vid 66 år är de ca 10%, men MER avsätts ju till allmän pension. Jag väljer alt 1. Men tar upp utdelningsutrymmet, fast tar inte ut utdelningen nu.