Jag har en “höginkomsttagarproblem” och vill bolla lite mer. Först lite info
Lite om mig:
Man, 29 år, Civilingenjör
Ensamstående, hyresrätt
Nuvarande lön: 50 000 kr/månad
Ny lön: ca 70 000-90 000 kr/månad från november 2024 pga provision/bonus och ny roll.
Har ca 2 miljoner på Avanza/Nordnet/Lysa. Sparar minst 15-20 tkr/mån.
Jobbar som konsult inom bygg i Stockholm och har projekt i ca 2 år till. 5-6 års erfarenhet.
Nu till problemet; Eftersom jag kommer tjäna en bra bit över brytpunkten så har jag en dilemma. Och det är att jag kommer få behålla mindre ovanför brytpunkten pga de höga skatterna som vi har (oj vilken nyhet kanske ni tänker). Jag skulle kunna löneväxla och få 6% extra på det men känner mig ung för att låsa allt överstigande pengarna tills jag blir ca 60 år. Jag är dock intresserad av att löneväxla en liten del. Jag kanske vill köpa en bostad om 5+ år och då är det dumt (ordval?) att låsa ALLT så länge.
Jag har diskuterat det här med arbetsgivaren som sagt att jag kan bestämma själv hur min lön ska betalas ut. Jag har dessa dagar börjat tänka på om jag ska starta eget och fakturera några timmar i månaden hos min nuvarande arbetsgivare och därmed kunna ta ut utdelning i slutet av året. Ett annat alternativ är att bli en av delägarna hos min nuvarande arbetsgivare. Vilka fler alternativ finns det? Vad hade ni gjort? Hur mycket hade ni löneväxlat om ni var i min sits?
Om jag var du, skulle jag värdesätta pengarna som du får i plånboken, snarare än de som låses till pension. Du är fortfarande ung och har en del planer framöver med bostadsköp (kanske), vilket gör att du nog har större nytta av dessa på dina konton som du kan använda fritt. Spara hellre själv till pension, där du är fri att skapa dina egna regler i framtiden och maximera din tid, som du vill ha den.
Företagardelen, får någon annan svara på, har ingen som helst koll där.