Hur mycket pensionsspara

Hej!
Sitter och tittar på minpension.se och enligt den prognosen kommer jag få ut ca 15 000 kr mindre än nuvarande lön.

1. Jag förväntar mig att att jag kommer att ha en real löneutveckling. Om jag fattat rätt så räknar inte minpension med det. Det bör innebära att jag bör få ut mer än prognosen antyder, i vart fall inte mindre(?).

2. Om jag lägger in 5 000 kr i RT-kalkylatorn som månadssparande, 5 % per år (jag tänker realt) och antal år kvar så blir det 3,3 mkr. Uttaget på 20 år blir det knappt 14 000 kr per månad oaktat ev skatteeffekter.

Jag tolkar det som att om jag fortsätter att sätta av 5 000 kr per månad (och världen/börsen inte kollapsar…) bör jag kunna känna mig rätt trygg inför pensioneringen. Korrekt? Eller vad missar jag?

Om 15.000 mindre än nuvarande lön är realistiskt eller inte är svårt att svara på då det är många parametrar som spelar in såsom lönenivå, tjänstepensionsavtal antal arbetade år osv.
Denna undersökning kanske hjälper något:

Den undersökningen ger ju sken av ett eget pensionssparande är rätt onödigt. Som pensionär har man (väl…) generellt sett lägre levnadskostnader. Får man då 80% av lönen så borde man klara sig rätt bra.

Men visst, som du säger är det många parametrar som spelar in. Men givet att pensionsprognosen på minpension är rimlig och man inte förväntar sig några lönesänkningar så tycker ju jag att en femtusing i månaden borde räcka rätt bra…

Jag tycker det är viktigare att sikta mot ett belopp som man behöver som pensionär snarare än en nivå förhållande till slutlönen. Som pensionär med utflugna barn, amorterat boende, flexibilitet i konsumtion/resor och mindre ork så behövs inte lika mycket pengar.

Har du låg lön så blir kompensationsgrad ännu mer oviktigt. Låg lön ger låg pension. Och är det knappt redan under arbetande år blir pensionen ännu mindre rolig.

1 gillning

Du kan ju lägga in ditt tänkta sparande på 5000kr i min pension så får du ju med den i deras uträkning!
Sen kommer ju dina 3,3milj fortsätta växa även när du börjat plocka ut från dom!

Smart.

Lägger jag in 5 000 kr per månad med alla standardvärden kommer det generera 8 700 kr under 20 år om ungefär 30 år. Jag stoppar in 1,6 mkr och plockar ut knappt 2,1 mkr. Detta med det förinställda avkastningsvärdet 2,1%. Ändring till 4 % ger 11 400 kr ut, 2,7 mkr. Det förinställda avkastningsvärdet uppmanas man dock inte ändra. Oklart varför? Spontant känns det väldigt lågt med 2,1% i real kapitalavkastning.

Lite samma sak är det u med lönen. Det går inte att lägga in en löneutveckling i prognosen.

Om ja förstått det rätt så är väl tanken att man ska få en överblick som överensstämmer med dagens förutsättningar (lön osv) om lönen ökar så kommer ju avsättningar också öka !
Så om prognosen säger det går ihop idag,högst troligt håller den även fram i tiden!
Skulle tro man med 2,1% vill vara på den säkra sidan,skulle der sen bli 9% så antar ja ingen blir besviken.

Syftet med 2,1% är att det framtida värdet går att jämföra med dagens mått hur ‘rik’ man är. Det har inget med inflation att göra, den är borträknad, utan effekten av att när samhället blir rikare så ökar ens krav på hur mycket pengar som är ‘mycket pengar’.

Apropå lägre utgifter som pensionär - kan du spara 5000kr varje månad idag så betyder det ju defacto att din nettoinkomst i uttagsfasen kan vara 5000 kr mindre.

2 gillningar

Jo…Minpension räknar med inflation. Det görs genom att man kalkylerar med 2.1 % real avkastning ( inflation avräknas) . Dom senaste 30 åren har det varit 5% på placeringar även av typ traditionell förvaltning och jag hoppas på att vi kommer se > 2.1% realt även framöver. Men smart att vara en fegis och ha marginal. Många minskar risk och avkastning nära och under pensionen. Det som inte finns med om jag fattat är att reallöner stiger i snitt och pensionen du redan sparat till då halkar då efter en del.

Planerar du att jobba till pensionsålder så ja, då är nog ett privat “pensionssparande” onödigt. Men man kanske vill spara av andra orsaker, kanske vill du köpa en stuga lagom till pensioneringen t.ex.?