20 år & Pensionsrådgivning?

Okej jag håller absolut med dig!

Tjänstepension var den som jag undrarde om här i inlägget :point_right:t2:

Men det privata ”pensionssparandet” har jag på en ISK med 90/10 fördelning.
Som du säger så vet man inte vad som kan tänkas hända och att ha pengarna låsta då kan vara dumt.

Till kontantinsats sparar jag i 60/40 som jag ska mellan 7-10 år👉🏻

Sedan min ”rese hink” så har jag allt på ett sparkonto då jag ska åka redan nästa år.

Tack för dina inputs @Ola_Morin

2 gillningar

Klart du ska pensionsspara! Jag började när jag var 20 år, nu närmar jag mig 50 år. Det enda jag ångrar är att inte stoppade in mer pengar då :blush:

2 gillningar

Precis som andra säger behöver du inte öronmärka dina besparingar till just pension utan så länge du lägger undan regelbundet så kan du i framtiden använda dem för bostad, bil eller kanske till och med bröllop.

Gällande tjänstepensionen får du detta automatiskt av din arbetsgivare när du fyller 25 år och framåt. Kan vara bra att kolla att arbetsgivaren betalar ut tjänstepension till sina anställda, sedan kommer detta att skötas automatiskt och inget du behöver tänka på.

Du har rätt mindset så du kommer inte behöva oroa dig för pensionen. Det är först när du är 30 - 40 år som du kan börja fundera på hur du kan optimera pensionen; innan dess är det bara att spara undan till livet.

1 gillning