Pensionsplanering

Hej
Börjar fundera på att gå i pension men vet ej hur jag ska lägga upp det. Hur går jag tillväga? Hjälper banken med detta eller kan ni ge tips på pensionsrådgivare? Behöver främst hjälp med hur jag ska ta ut olika pensioner.

Tack!

2 gillningar

@Monica har spetskompetens

1 gillning

Börja med att logga in på Minpension.se. Där får du en överblick över vilka pensioner du har och du kan laborerar med när du vill ta ut dem och hur du vill ta ut dem.

När man bestämt sig så tar man kontakt med Pensionsmyndigheten (för allmänpension = inkomstpension + PPM) och respektive försäkringbolag/bank där du har eventuellt tjänstepension (som typ 90% i Sverige har). Vilka bolagen är hittar du på MinPension.se.

Det mesta kan man göra online men om man vill prata med dem så kan man även ringa. Det senare kan vara skönt om man vill ta ett snack med dem före.

Tänk också på att när man väl kört igång en Tjänstepension så kan man inte stoppa/pausa den. Däremot kan man göra det med Allmänpensionen. Tex. om man känner för att extra knäcka och inte vill ha högre inkomst pga skatt.

Där hade jag nog börjat. Har du frågor så återkom. Monica kan garanterat också hjälpa dig på vägen.

Lycka till :slight_smile:

3 gillningar

Välkommen hit förresten :grinning:

Jag hänger på, på samma tema.
Jag behöver hjälp med uttagsplanering av min pension.
Jag har sökt här på forumet men bara hittat inlägg från 2019 om detta.
Har ni någon att rekommendera förutom pensionera.se och pensionex.
Jag är givetvis villig att betala en slant för denna tjänst

De jag googlat mig fram till och som känns som bra alternativ är pensionsguiden, Kollberg & Engkvist samt Siegbahn.com. Någon som har erfarenhet av dem?

Själv köpte jag boken “Planera pensionuttagen rätt” av Nils Bacos. Grymt bra, tyckte jag i alla fall.

Jag håller med föregående talare.
Labba hej vilt på minpension.se. Fundera över vad du är ute efter.
Inte en dum idee att beskriva sin situation här och få flera olika synpunkter.
Om man har ett helt gäng olika pensioner kan man ofta få utbetalning som passar
Det finns ett par olika verktyg man kan mixtra med.
I den mer avancerade kan man testa att lägga upp olika upplägg där man fritt kan planera in lämplig starttid och hur länge för var och en av sina olika pensioner. Man kan spara många olika upplägg.
Kolla därefter på vad MONICA skriver och tycker. Hon är kunnig.
Hur gjorde vi…
Min fru gillar inte att greja med de olika pensionsdelarna OCH blir troligen riktigt gammal (om damerna i familjen hittils är något man kan planera efter)
För henne satte vi igång allt på en gång inställt så att hon får högst pension fram till 85 år ålder och därefter lägre. Hon behöver aldrig greja med pensionen igen.

För människor med modest pension kan det vara en rimlig idee att låta tillägg etc man får av skattebetalarna som pensionstillägg och bostadstillägg komplettera över en viss ålder när tjänstepensionen tagit slut. Det ger om man anpassat utgifter och sitt liv hyfsat lika mycket pengar som normal pension+tjänstepension för majoriteten oberoende av vad man tjänat ihop under livet
( om man tror att samma regler kommer gälla under resten av pensionärslivet. Dom flesta tycker nog dom reglerna är orimliga och just nu är dom klart mer generösa än för bara ett par år sedan).
Dvs i extremfallet tar man då ut all sin tjänstepension på begränsad tid till en viss exakt ålder i slutet av ett kalenderår man väljer. Kanske till slutet på året man fyllde 75 år eller annan valfritt år…
Då får man bara ha 100.000 SEK på banken och ingen sommarstuga eller Tjp pension kvar utan avdrag.
I vissa fall är detta upplägg inte möjligt då vissa tjänstepensioner (som även jag har ) inte går att ta på kortare tid än livsvarigt. Om det är en större summa pengar fungerar inte upplägget ovan.

Jag gör tvärsom mot min fru. Jag tar ut 1 eller 2 av mina ca 8 olika tjänstepensioner på kort tid. OM shit happens kan jag om ex inflationen 2025 skulle bli 20% sätta igång en till bums och få högre pension och acceptera att arvet till frun blir lägre om/när jag dör. Gillar den dynamiken. Smart att först starta dom som har sämst villkor. Höga avgifter och dåligt fondutbud eller liknande. Även småskvättar kan vara vettigt att ta ut tidigt om man har.
Man kan spara sådana med efterlevandeskydd om man har till sist om man vill. Nackdelen att göra som jag gör är att OM jag skulle vilja låna till ex ett hus och blir detaljerat utredd om min ekonomi så uppskattar inte banker alls att dom inte vet hur mycket pension jag har livsvarigt. Kan kraftigt påverka lönemöjlighet och ränta.
Dom kan tänka att han kanske sätter igång alla pensionskällor på 5 år och ger bort pengarna.
Jag tänker inte ta några sådana stora lån…(OM jag ångrar mig kan jag alltid sätta igång resten bums på livsvarigt eller kanske 20 år räcker).
En normal kreditupplysning kommer dock hur som helst se bra ut långt fram i tiden. Rimligen Inga problem med att behålla kontokort eller hyra bil mm.

Har använt mig av Kollberg & Enqvist. Mycket seriös och gav mig en komplett överblick och förslag för uttag som jag nu följer.