Min mammas premiepension

Hej! Min mamma är 55 och har 2 000 000 i premiepension (den pensionen där man kan byta fond) Tillsammans med tjänstepensionen låg det runt 3,8 milj. Ligger hon bra till? Hur ligger hon till jämförelsemässigt?

Tack.

Om hon loggar in på minpension.se så går det se hur hennes pension ligger till jämfört med andra i samma ålder.

1 gillning

2 miljoner är extremt bra. Om du tittar i grafen på Inkomstpensionen och premiepensionen: Värdeutveckling och utbetalningar 2023 | Pensionsmyndigheten så ser du att på ett urval av 100000 personer så är det bara ett fåtal som är över 1.5 miljoner, de har inte ens med 2 miljoneri grafen (2023)

3.8 låter kanske lite lågt om 2 miljoner av det är premiepension (men jag kan vara påverkad av att jag mest sett siffror på relativt högavlönade som jobbat heltid alla år)

Det är inte så att det är två miljoner i allmän pension, inte premiepension?

Har hon två miljoner i premiepension är hon uppskattningsvis en av de 50 bästa kvinnorna i Sverige… Har för mig att största kontot ägd av en kvinna var 2 180 000 kronor vid årsskiftet. Om så är fallet tror jag att hon hade berättat för dig hur framgångsrik hon hade varit och vilken strategi hon använder.

8 gillningar

Tack så mycket för ditt svar Johan.

Så otroligt kul att höra. Jag ska kolla upp detta närmare!

2 miljoner finns i premiepensionen. Min morfar (hennes pappa) var mycket intresserad av fonder och bytte fond åt henne år 2000. Med den årsavkastningen hon har fått per år sedan start så antog jag att det var väldigt bra. Men när du skriver topp 50 i Sverige så satte jag nästan hjärtat i halsgropen. Hur mycket behövs i pension för att gå i pension bekvämt? Jag är nästan helt säker på att det är i premiepensionen hon har 2 milj

Det är ju helt beroende på livssituation. Har du levt knapert hela ditt liv kommer du tycka en garantipension på 12000 i månaden är festläge, men har du varit en höginkomsttagare och byggt ett liv kring det kan det upplevas som ett rejält bekymmer när du helt plötsligt ska överleva på 35000 i månaden.

2 miljoner i premiepension skulle om den växte med säg 5% realt i 10 år betyda att det skulle kunna ha växt till 3.25 miljoner. Om man då börjar göra uttag så kommer delningstalet vara omkring 22 har jag för mig, dvs man tar ut 1/22 av kapitalet första året, vilket således betyder att över 12000 av pensionen (innan skatt) skulle häröra från premiepension, dvs en rejäl penning.

1 gillning

Vad var det för gudomlig fond som nästa gjorde henne till typ bäst i Sverige? För om den med mest har 2180000 så lär ju din mamma vara i topp 10 i Sverige iaf

1 gillning

Sorry, det korrekta var 2,8 miljoner, men hon lär fortfarande vara på typ topp 50.

Vad en bekväm pension är självklart svårt att säga, men om hon är 55 och har jobbat heltid större delen av sitt yrkesverksamma liv är det rimligt att hon har ca 2,5-2,8 miljoner i inkomstpension (det brukar ligga 0,7-1 mille över median vid 65) + premiepensionen + kanske någon mille i tjänstepension.

1 gillning

Kanske Rysslandsfonder.
I början af 2000talet Rysslandsfonderna gjorde typ 70-100% avkasting per.

Om hennes pappa inte fortfarande hanterar fonderna, så tänker jag att det är viktigt att kolla nu så att det inte sitter i någon riktig högriskfond som riskerar att tappa alla pengarna på kort tid.

RikaTillsamman rekommenderar AP7 sofa i PPM, ni kanske ska byta till den fonden direkt medan ni funderar på hur ni vill göra.

1 gillning

Kan man då alltså säga att ca 3 miljoner (PPM+inkomstpension) är ungefär vad mediansvensken ligger på vid 65 och att detta då är tänkt att räcka livet ut om man bortser från tjänstepensionen? Låter det inte lite lite?

1 gillning