Hur stor del av er allmänna pension är premiepension?

Datapunkt från 50-åring på fördelning inkomstpension/ppm

1 gillning

26%. AP7 sen tre år. Valde andra fonder när PPM kom för länge sen. Dom gick något sämre än AP7

1 gillning

Jag började intressera mig för min pension för ca 9 år sedan och har sedan dess hållt koll på några nyckeltalför att förstå utveckling mm. Ett av dessa nyckeltal är premiepensions andel av den allmänna pensionen.

Första posten loggade jag 2014-11-03

• Inkomstpension = 1 017 197 kr
  • Premiepension = 270 110 kr

Dagens siffror

• Inkomstpension = 2 200 345 kr
  • Premiepension = 1 098 421 kr

Grafen visar hur ration sakta men säkert stigit från ca 21% till dagens andel på 33%.
Har blandat och gett lite, men är sedan några år stabil på Global index, Amerikansk Index, Tech fond.

Kan även bjussa på min tjänstepensionens utveckling i förhållande till total pension. Den stora tappet 2017 berodde på en större ändring, där jag plockade ut en större del som då var placerad i direktpension och flyttade till privat sparande på grund av anledningar.

2 gillningar

27%. Allt i Såfa sen några år.

Nästan 29% är premiepension. Hade egna fonder i början men bytte till Såfan för rätt många år sedan nu.

Spannet 21-30% är för brett. Det borde delas upp i två eller tre mindre spann för att ge en rättvisare bild.

31%. Genomsnittlig årlig utveckling 8,1%. Är det bra eller dåligt? Låter ju lite som vad man förväntar sig av börsen. Har AP7 Såfa sedan några år. Valsade runt i diverse andra fonder tidigare. Kanske sabbade utvecklingen då?

42 % av den allmänna pensionen är premie, sen är tjänstepensionen ca 40 av totalen.

44% PPM

2 gillningar

Har hela min PPM i AP7 Såfa sedan länge.
Motsvarar ca 7% av min totala pension inkl tjänstepensionen.

Lite lätt ointressant detta eftersom en hyfsat hög siffra får man bara genom
bra snittavkastning X stort antal år.
Och en siffra runt 10-20% får man typiskt om man är ung! Utan mer information om ålder eller antal arbetade år säger siffran nära ingenting intressant.

Det säger ändå snudd på ingenting eftersom vi med vettiga tjänstepensionsavtal drar ifrån den vägen. Att bara kika på allmän pension är rätt ointressant.

Ja men starta en intressant tråd istället då. Varför måste ni hänga i den här ointressanta tråden?

:wink:

5 gillningar

Inte för min skull. Bara en vänlig upplysning som “siffergubbe” att den som kollar tråden och är ung inte behöver deppa över en låg siffra. Nästan alla ungas siffror är låga.