Ni som gått i pension
Hur pass har beräkningen hos ppm stämt när ni börjat ta ut pension därifrån?
Ni som gått i pension
Hur pass har beräkningen hos ppm stämt när ni börjat ta ut pension därifrån?
Pensionsmyndigheten gör rapporter om detta. Har för mig jag sett en senare som inbegriper även tjänstepensioner, men här är en från 2019 på allmäna pensionen. Där var den föga förvånande slutsatsen att 10 år innan underskattades utbetalningen något, och på 1 år är det inga större osäkerheter.
Tack för svaret
Jag var väl mer ute efter hur väl det stämde när man började ta ut pensionen mot deras beräkning ca 2 månader innan
Alltså om dem räknat ut pension första året på xxx antal kronor och vad man verkligen fick ut
Sedan så blir ju skatten högre tills det blir nytt år om jag fattat det rätt
Det hänger nog mindre på deras beräkning och mer på hur börsen gått, dvs underliggande tillgångar i PPM
Inte så säker på det
Vad jag undrar är ju om deras beräkningar visar att om det blir 30000 i månaden första året så undrar jag om någon som gått i pension kan svara på om dom får den summan i pension.
Tror inte att summan ändras efter pensioneringen oavsett hur börsen går eller?
Din premiepension och sannolikt stora delar av din premiebaserade tjänstepension är ju investerade i marknaden, så naturligtvis påverkas dessa av hur börsen går.
Vilken siffra är det specifikt du undrar om. När du väl har “tryck på knappen” för pension så säljs delar av innehav av för att kunna påbörja uttag första året. Om du inte gjort det än så är kapitalet fortsatt investerat och det kan i teorin sjunka (eller stiga) kraftigt på två månader.
(lite oklart vad du menar egentligen. du skriver ppm vilket typiskt är förkortning för premiepensionsmyndigheten, men att få ut 30000 från premiepension låte lite osannolikt)
Jo, PPM även med AP7 Sofa är ju en hel del på börsen även i pension och resten i räntefond som också den kan gå upp och ner. De flesta har nog (bör ha) någon typ av aktieexponering i PPM för att skydda motinflation men det får såklart också pensionsutbetalningarna att variera med börsen
Menar du Inkomstpensionen (som inte är på börsen)? I så fall rätta trådtitel
8m jag går in på ppm så har dom ju en beräkning på vad som jag kommer att få i pension när jag börjar ta ut pensionen
Såvitt jag förstår så är detta med alla delar i min pension ( ev kanske utan någon privat) och det enda jag försöker få svar på är om den summan som står där när man börjar ta ut pension stämmer någerlunda med verkligheten.
Har stämt bra tycker jag. Men då menar jag kalkylerna från minpension.se hyfsat nära i tiden jämfört med faktiska utbetalningar viss tid senare.
MEN… positiv sak.
PPM utbetalningarna är klart större än jag hade räknat med i tidigare kalkyler.
Värdetillväxt några år tillbaka hyfsat nära i tid då jag avsåg påbörja uttag var minst sagt snabb.
(Mest indexfonder med stor USA tech andel ). +30% drygt på bara ett år.
Drog ner USA och dollar exponering och risk rejält efter det.
Prioriterar första 10 åren som pensionär avseende riktigt bra pension med säkerhet
Jag vet inte var du gjort beräkningen. Mig veterligen finns det ingen på PPM. Gå in på minpension.se där man kan göra beräkningar i uttagsplaneraren när man fyllt 54.
Exakta siffran på vad för allmänpension man får i utbetalning bestäms av Pensionsmyndigheten och den siffran får man när man bett om att starta pensionen.
På minpension uttagsplaneraren så får man ett hyfsat exakt svar så länge inga större förändringar sker på marknaden. PPM delen av allmänna pensionen är investerad i aktier och räntepapper så PPM delen av pensionen kan vid utbetalning bli högre eller lägre över tid
Allmänpensionens utbetalningar räknas om årligen. Inkomstpensionen räknas upp med löneutvecklingen i Sverige. PPM räknas om mht värdet på innehaven som jag beskrev ovan
Inte så lätt att svara på din fråga eftersom det är oklart var du fått siffran och för vad ![]()
Om jag går in(logga in ) på pensionsmyndigheterna.se och väljer mina sidor så är där diagram el staplar om min kommande ( beräknade ) pension och redan där kan man ändra år o liknande
Den är tillfälligt ur funktion idag men funktionen är samma som hos min pension fast man kan nog ändra mer på min pension än ppm
Där finns även en länk till min pension samt en länk till ens fonder och lite annat
Det är där jag fått beräkningarna ifrån
Går jag in på min pension så är dom ganska lika i pengarna även om min pension brukar ligga lägre i utdelning
Var någon som tyckte 30000 inte skulle stämma men uträkningarna på ppm (pensionsmyndigheten)
säger 27100kr i månaden första året för mig och jag är inte högavlönad utan “vanlig “ knegare
Ppm hämtar ju hem alla i stort sett pensioner man har på olika ställen fast kanske dom missar någon tjänste eller privat pension
Tror att vi pratar om varandra men menar samna sak
Fick ett anbat svar som svarade på min fråga så tack för hjälpen alla och hoppas att vi förstått varandra bättre nu
Tack för svar
Ja min pension har jag ibland hoppat vidare till från ppm och det är väl inte jättastor skillnad fast det är alltid mindre på min pension än ppm
Jag var mest nyfiken på om deras beräkningar låg någerlunda rätt mot vad man får ut i verkligheten
Trots allt så är det tur/bra att man startade isk för ett par år sedan som gått bra som man kan ha till extragrejer vid behov, har lite utgifter så pensionen skall jag nog klara mig bra på ![]()
Dina poster blir svårtolkade då du använder en helt oetablerad och ologisk förkortning ppm för pensionsmyndigheten (det finns ju inte ens två p i det namnet) samtidigt som ppm är en etablerad förkortning för premiepensions(myndigheten). 27000 är högst rimlig pensionsprognos på allmän pension (dvs inkomstpension + premiepension) + tjänstepension, men inte sannolik på enbart premiepensionsdelen.
Tipset är Att gå in på minpension.se och om du fyllt 54 år så kan du använda ”planera” funktionen (menyraden) som är så noggrann prognos som man kan göra. Den visar även netto efter skatt baserat på din kommunalskatt (kan dock inte ta hänsyn till ev kyrkoskatt så den inkluderas). Är du under 54 år så får du använda ”simulera” menyn som inte är lika noggrann och inte ger pension efter skatt
På minpension kan du få med alla pensioner - inkomstpension, PPM pension (som är helt eller delvis placerad på börsen) samt tjänstepension (som också är helt eller delvis placerad på börsen)
Viktigt att inse att den största avvikelsen upp eller ner för faktiska utbetalningar jämfört med prognoser ovan är börsutvecklingen som påverkar både din PPM del och tjänstepension.
Liten ordlista med förklaringar så du lättare ska kunna navigera
Lycka till ![]()