Någon här som har koll på varför prognosen för pension skiljer sig så pass mycket som den gör (iaf för mig) mellan minpension.se och pensionsmyndigheten.se?
För mig skiljer det runt 20% mellan beräknad pension i sista “intervallet” från X ålder och livet ut.
Det är ju en betydlig skillnad.
Edit: denna första del är utredd nu :-).
MEN: en annan fundering i min lilla hjärna.
När man investerar i aktier så är det enligt historik rimligt att anta åtminstone 5% avkastning realt.
Bör man inte på samma sätt för Premiepensiondelen kunna räkna med 5% i deras verktyg med Förväntad Värdeutveckling som är satt till en standard på 1,9%?
Detta blir ju en hiskelig skillnad på utfall (och därmed pension) på säg 20 års PPM-investerande i aktier.
Bolagen använder en gemensam prognosstandard som, precis som du säger ligger i underkant. Det bakomliggande antagandet är en real kapitalavkastning på 3,5 procent, före avdrag
för avkastningsskatt och avgifter. Antagandet bygger på ett grundantagande om en
nominell avkastning på 2,5 procent för långa räntor och 6,5 procent för globala aktier
samt en antagen inflation på 2 procent. Så vi pratar inte 100% aktier. Prognosstandard - minPension
Men om man utgår från enbart PPM-delen och bortser från TP i prognosen.
Om du själv väljer att allokera 100%-aktier från start till mål i PPM så finns det väl inget som talar emot att man i verktyget skulle kunna sätta förväntad värdeutveckling till runt 5% baserat på den historik som aktier har? (och då sedan prognostisera TP-delen lägre).
Eller missar jag något i det tänket när jag prognostiserar?
Nej du missar ingenting och kan höja några procent. Det kommer då att slå på alla fondförsäkringar, dvs både Premiepensionen och om du har fonder i tjänstepensionen.
Den ändras i alla fall inte när du leker med prognosverktyget gällande förväntad värdeutveckling.
Jag tror inkomstpensionsdelen räknas med någon slags indexering inte värdeökning.