Jag sitter och ser över familjens ekonomi och vi har tillsammans runt 700k i CSN skulder. Vi är båda allergiska mot att låna för konsumtion eller bostad, men skulle veta vad ni tycker är okej?
Vilka lån skulle ni säga är okej att ta och till vilken gräns motsvarande inkomsterna är rimligt att låna?
Drygt 100k i CSN-lån och cirka nio procent portföljbelåning. Har betalat av huset.
Jag hade kunnat tänka mig att behålla en del av bolånet, men det känns väldigt tryggt att vara utan. Jag skulle inte inte vara bekväm med flera miljoner i lån, och skulle definitivt inte låna till t.ex. en bil.
Noll kronor.
Jag tror det är väldigt personligt hur man ser man lån.
Jag har alltid varit negativ mot lån i mitt liv gillar ej tanken att vara “bunden/skyldig” någon pengar.
Men jag förstår fullt ut att vissa vill/behöver ta lån för att kanske snabba på processen att få flytta in i sin villa så man kan starta en familj eller liknande men som sagt inget för mig.
Mitt liv med de uppoffringar jag gjort för att leva skuldfri är absolut inte för alla.
Som motpol till all med noll kronor i lån (grattis och mycket bra jobbat!!) så har jag 2699457:- i några olika lån, inget kvar hos csn dock…
Kommer att ta en stund att beta av det vill jag lova!!
Har ca 210,000 kr kvar i CSN skuld, från ca 400,000 kr. Varje år när beskedet kommer för årsbeloppet får jag motstå impulsen att betala tillbaka allt, då det vore det sämre ekonomiska beslutet (räntekostnad för att behålla lånet vs. avkastning på börsen) men emotionellt skulle det kännas fint med 0 kr i lån. Så någon dag då jag jag har en ekonomisk bas som känns tillräckligt stor för att låta det känslomässiga ta över så kommer jag nog att betala in allt bara som gåva till mig själv.
Det enda jag lånar till är för bostaden.
Bil och annat har jag köpt med sparade pengar.
Möjligt jag för annorlunda i framtiden och lånar till bil eller kör leasing.
Mitt lån är under 30% av bostadens värde och jag amorterar inte.
Jag tror du verkligen behöver fundera på hur du tolkar svaren som du får på den här tråden. Du ställer frågan på ett internetforum där många är välbemedlade och långt ifrån representativa för allmänheten.
Jan har gjort en del bra avsnitt på temat lån/skulder där jag tycker han resonerar klokt (andra som har bättre minne om vad han säger var kan säkert tipsa om länkarna). Men personligen tycker jag det är helt okomplicerat att låna till bostad (givet att en kan bära kostanderna utan att gå på knäna). CSN lån är så pass förmånligt att det är värt att ta och i värsta fall sätta in på ett räntebärande konto hos godtycklig bank för att ha likviditet (eller hel eller del av insats till bostadsrätt även om du inte behöver pengarna för uppehälle).
I övrigt behöver vilka lån som är nödvändiga prövas av livssituation. Jag kan komma på många situationer där lån är ytterst rimligt (men helst ska en givetvis inte hamna där), men främst tidigt i livet (eller sent om en vaknar ekonomiskt sent).
Personligen har jag totalt lån som motsvarar drygt en årsinkomst för mig. För några år sedan motsvarade det ca 3 årsinkomster (utifrån inkomsterna då).