Undersökning: Hur myckat har du i bolån?

Med tanke dagens besked och att frågan pyr i forumstrådar så tänkte jag att en anonym undersökning hade varit intressant för att se hur medlemmar på det här forumet snittar i Bostadslån. Se det som en stege och svara den gränsen du har passerat.

Alternativen är i MILJONER
dvs 1 = 1’000’000 SEK PER PERSON förmyndare i hushållet. (Ansvariga av hushållets ekonomi)

• 0 (Har inget bolån)
  • 0,5
  • 1
  • 1,5
  • 2
  • 2,5
  • 3
  • 3,5
  • 4
  • 4,5
  • 5
  • 5,5
  • 6,0
  • 6,5
  • 7
  • 7,5
  • 8
  • 8,5
  • 9
  • 10+

0 röster

1 gillning

Jag saknar alternativet 0 och kan nog föreställa mig en och annan som ligger över 10 också.

1 gillning

Är inte belåningsgrad en intressantare fråga? Frågan om bolån som en enkel siffra säger ju egentligen ingenting. Det som är i Stockholm är kaffepengar är ju en betydande summa i andra delar av landet.

2 gillningar

Tyvärr har jag inte rättigheter att ändra en undersökning efter 5 minuter :frowning: Dock är den redan uppe i 18 av 20 tillåtna alternativ

Det är siffror som säger olika och intresset beror på vad man vill få ut av siffrorna. Det går inte att ha flera undersökningar per forumsinlägg

52% av svenska hushållen har bostadslån.
Så alternativet noll är i högsta grad relevant för denna undersökning.

Edit/
Ändrat nu, tack nu kan jag rösta.

3 gillningar

Bolånesumman måste ställas i relation till något för att det ska bli relevant. Det kan vara till objektets värde, till årsinkomst eller något annat.

Stort hopp mellan 5 och 6,5 :wink:

1 gillning

Jag har flaggat mitt inlägg för att raderas eller göras om :slight_smile: Tack för era inputs

4 gillningar

Vi kan definitivt hålla med varandra om att vi inte håller med varandra :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Var tvungen att göra om omröstningen helt då 5 minuter redan hade gått. Klargjorde också att det gäller per person i hushållet så vi inte får missvisande svar.

Tyvärr gick 21 mottagna röster åt skogen i och med det men det får vi leva med :frowning:

1 gillning

Kan hålla med om att andelen av årsinkomst borde vara ett tillägg. Värdet på bostaden är något annat, varierar så mycket och blir omöjligt att få rätt om du ej precis har sålt.

Ju högre inkomst, ju högre utgifter me andra ord större lån…

1 gillning

0 numera. Löste mitt i samband med förra höjningen.

1 gillning

Är man ute efter att se vad forummedlemmarna har i snitt för att jämföra med medelsvensson är denna undersökning väldigt relevant. Allt handlar ju om vad man är ute efter. Inget hindrar att nå’n av er startar en undersökning med t ex “totalbelåning i % av skattad årsinkomst” eller liknande. Det skulle också vara spännande att läsa resultaten från. :slight_smile:

6 gillningar

Håller med, skulle vara intressant att se. Kan man till och med generalisera och säga ”Skuldsättningsgrad” så att man tar med alla skulder, inte endast bolån? Detta tal kan man bland annat se i kreditupplysningar från UC.

Skuldsättningsgrad = Totalt utnyttjad skuld / Taxerad årsförvärvsinkomst

Kör igång bara. :slight_smile:

0/X=0

Sedan kan man ju alltid komplicera till det med att beräkna per hushåll, per person, dividera med humankapital etc. Så allt blir ändå upp till den som formulerar frågan…

4 gillningar

Nåt liknande detta ?

1 gillning

Kanske förtydliga att det gäller per vuxen eller myndig person i hushållet?

Vi har inget bolån (än) men det ska bli intressant att följa hur omröstningen utvecklar sig här ovanför!