Söker siffror: Hur stor del utgör normallånet hos medelsvensson?

Det finns statistiksiffror över lånestorlek och det finns siffror över inkomster i hushållen etc. Men, finns det siffror på hur stor del av genomsnittshushållets utgifter som går till bolånsräntor?

Isf, vad är den? Jag söker alltså inte hushållets drift totalt utan specifikt räntorna, alternativt räntorna och amorteringskravet.

Man kan försöka uppskatta lite med diverse datapunkter

Hushållens skulder var nyligen över 5 000 miljarder: SCB: Hushållens skulder slår nya rekord | SvD

5 000 Mdr / ~7,7 miljoner personer (exklusive barn/ungdomar) = ~650K i skulder per vuxen.

28,6% av dem bor i alla fall inte i ägd bostad, vilket brukar hänga ihop med den större delen av skuldbördan. Boende i Sverige. Även om en del har konsumtionslån i hyresrätt lär den utgöra en mindre del av totalen, men jag orkar inte gräva fram någon procentsats just nu :slight_smile:

Kvar blir vi med ca 5,5 miljoner personer i ägd bostad, varav många med lån. Så 5 000 mdr / 5,5 mille = 909 000 kr.

909K * 0,04 (% boränta) * 0,7 (ränteavdrag) blir ca 2 100 kr per månad och person i ägd bostad i boränta!

8 gillningar

Tackar och bockar! :smiley:

Så, om samma medelsvensson har 25k i snittlön (netto) talar vi om strax över 8% av disponibel inkomst. Jag gissar att pensionärer i allmänhet har låg (eller ingen) belåning och dristar mig till att påstå att 10-12% nog är mer regel än undantag.

1 gillning

I tråden om boprisfallet så fanns den här filen med rätt omfattande info.

3 gillningar

Det hade varit lite intressant att se detta uppdelat i åldersgrupper!

Någon som orkar leta upp information? :smiley:

Tänker mig att den procentuella delen minskar betydligt ju äldre man blir.

1 gillning

Låter väl rimligt, i just räntor. Efter avdrag

Vi har det i miniatyr i bolånerapporten som publiceras varje år. Där man ser genomsnittliga inkomsten och lånet för ensamstående/sammanboende för olika åldersgrupper just det året. Mönstret lär väl ha varit relativt likt bakåt tänker jag! https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

3 gillningar

Den här från 2017:
"
Ser man bara till bolånen så är hela 56 procent av hushållen skuldfria
"
https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/2017/tio-fragor-och-svar-om-svenskarnas-skulder

Det som fick mig att fundera över detta (och senare göra lite avrundad huvudräkning) var två trådar här. Dels om att alla FIRE-entusiaster lever på knäckebröd (typ) och dels om hur räntehöjningarna träffar i samhället och till det kom gårdagens avsnitt med hinktänk.

Jag försöker helt enkelt omvandla vad som anses vara en “normalutgift” till en imaginär post i en FIRE-budget. Det är ofta jag fått invändningar när jag sagt att man kan leva på t ex 144k på årsbasis. Men ser man då till att medelsvensson har ca 25k till att betala i räntor och förmodligen åtminstone 12k till i elräkningar stiger ju detta “FIRE-belopp” snabbt till 181k och anses inte alls lika orimligt längre.

Japp, vilket ju tydligt understryker att det är en liten del av befolkningen som drabbas/påverkas av boräntehöjningar. Men de som påverkas påverkas å andra sidan mycket mer.

Jag tycker inte att 44% är en liten del av hushållen.
Dessutom är det bland dessa som som det är mesta konsumtionen/capita(gissar jag) och det påverkar samhället i stort.

Jag slarvade språkligt och tänkte “minoritet” och skrev liten. Dessutom har ju fortfarande en del bundet lån, vilket får påverkan att minska.

Jag tror också att redan skuldsatta ofta är de som konsumerar och därmed drabbas mer även av prisökningar etc.

1 gillning

Sedan påverkas även skuldfria i bostadsrätt när föreningens lån blir dyrare.
På sikt slår högre ränteläge även på hyror men där finns en inbyggd tröghet i systemet.

1 gillning

Ränta = 7% av nettolön.
Amorterar inget.

Hoppas det var svar på din fråga :upside_down_face:

Edit: Såg att det inte alls var vad du fråga :crazy_face:
Räntan utgör ganska exakt 50% av husets driftkostnader.
Lite beroende på vad man inkluderar i huset driftkostnader då.

Men ändå intressant, för det bekräftar ju ändå hur det ser ut därute.

Samtidigt säger det ju inget eftersom vi inte vet lönen. Det låter som mer och ett större lån än snittet. :slight_smile: (Helt baserat på realistiska driftskostnader.)