FI:s rapport om den svenska bomarknaden - 7 % ränta leder till hushållsunderskott, högre ränta och elkostnader kan leda till minskade bostadspriser?-

För den som inte har tagit del av Finansinspektionens senaste rapport om den svenska bomarknaden så finns den här: https://fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/

Med 7 procents ränta skulle 11 procent av de nya bolånetagarna få underskott, jämfört med 8 procent 2020. En bidragande faktor är att bankerna har sänkt kraven i kreditprövningen genom att använda en lägre kalkylränta. Högst var andelen med underskott bland de som har en skuldkvot på över 450 procent. En dryg tredjedel av dessa får underskott vid 7 procents ränta.

image

image

2 gillningar

Det jag har förstått från detta så skulle jag säga att det är väldigt ljust ut. Vid en ränta på 7%, vilket är 4-5 gånger vad räntan är idag, så är det bara 11% av de nya bolånekunderna som skulle få problem. För mig känns det som ett styrkebesked.

Sannolikheten för 7% är inte så stor, och sannolikheten att räntan blir så hög utan att också löner följer efter känns som låg. Dessutom skulle den stora majoriteten klara sig ändå.

Som jag ser det så känns det som att risken för en kollaps är väldigt liten.

12 gillningar

kan bara hålla med om detta. lika så tar man ju inte hänsyn till dem som mig som tagit ett lån på en lönekalkyl och fått lönehöjning efter detta

2 gillningar

Verkligen. Var nästan ett antiklimax när man först hade läst tidningsrubrikerna:
“REKORD HÖGA SKULDER”, “NU KOMMER BAKSMÄLLAN”, “SLUT PÅ LÅNEFESTEN”

2 gillningar

Precis så.

Den här rapporten gjorde mig rätt lugn när jag läste den första gången. 7% ränta är antagligen otroligt långt ut på en svans av sannolikheter och worst case scenarion.

Man får även ha i åtanke att amorteringsfrihet lär beviljas vid sådana räntenivåer, och då får drygt 2% underskott vid 7% ränta vill jag minnas från förra rapporten.

Det här gäller alltså de som köpt 2021 får man också påminna sig om. De absolut mest utsatta :slight_smile:

1 gillning

Kände också mer än nånsin ett agg mot ränteavdrag/-bidraget.

När svenskens betalningsförmåga är så stark, så är det totalt bortkastade skattepengar.

6 gillningar

Jag skummade hela rapporten igår och fick inte heller någon panikkänsla som man gärna ville få det till media. Lite sur på mig själv att jag gick på rubrikerna innan jag läste rapporten… :man_facepalming:

7 gillningar

Japp, jag ser inget hinder att börja fasa ut det där heller, speciellt inte efter att ha sett rapportens siffror.
Kapa 3% av avdraget per år så är vi av med det om tio resp sju år. På samma gång stärks statsfinanserna och prisuppgången på hus dämpas.

1 gillning

Ja det är lite skrämmande att media nästan alltid väljer det negativa narrativet. Skrämmas för att få klick.

I detta fallet skulle man helt klart kunna valt ett positivt narrativ (objektivitet finns tyvärr sällan). Kunde lika gärna varit

Bara en av 10 får problem ens vid skyhög 7%ig ränta

Enda sättet att ändra på det är väl att sluta läsa/öppna vanlig click-bait media à la Aftonbladet, Expressen, mfl.

1 gillning

Japp… lätt hänt med tanke på hur det rapporteras :sweat_smile:

Med det sagt kan ju boprisfall hindra en del hushåll från att kunna flytta. Samt att höga räntekostnader givetvis skulle tynga konsumtionen i samhället vilket får följdefffekter.

Men när det gäller förmågan att bo kvar vid ett högre ränteläge är den ju hur bra som helst i min mening. Långt ifrån medias domedagsrubriker.

1 gillning

Det vore för övrigt roligt med ett avsnitt på ämnet. Typ ”Hur belånad är svensken egentligen?”, där du tar avstamp i bolånerapporten och övrig tillgänglig data om svenska bolån och kanske lån i allmänhet? @janbolmeson

Bostaden används inte som bankomat i Sverige - SBAB Är rätt intressant data också.

Samt Är verkligen hushållens skulder för höga? – Ekonomistas

9 gillningar

Det skulle vara intressant och veta även, vid 7% inkl. föreningens skuld, det skulle nog kunna vara spiken i kistan för många.

Min förening har 8000:-/kvm i skuld, dock relativt ny (2014) men det hade svidigt rejält. 15% räntekänslighet och det skulle gå upp från 2% till 7% vore en ökad hyra på 75% (såklart uttdraget över åren, men ändå).

Jag förstår inte vad 7% kommer ifrån, det känns ju på någon sätt som den summan skulle knäcka många föreningar, och är det räntan som “väntas” så är det nog många som ska hoppa av skeppet snarast.

Men jag har en tendens att överdriva saker :=)

1 gillning

Om ränteavdrag ska avvecklas så bör ju också skatter sänkas, vi har ju redan extremt högt skattetryck, så det ska verkligen inte höjas ytterligare.

1 gillning

tack, köpte just vårt första hus i stockholm till ett bra pris, bra ekonomi men ändå en hel del smolk i glädjebägaren av detta.

För att? Jag förstår principen, men anser ändå att kostnader man kan styra över (som att ta lån) inte ska kompenseras via det gemensamma skatteuttaget.

Bara för att skattetrycket är så högt och slöseriet och bidragen behöver skäras ner. Sossarna tar ju in så mycket skatter de kan för att sedan köpa väljare med bidrag. Nu senast bidrag för att betala elräkningen, el som är mycket högt beskattad så det är redan stulna pengar.

1 gillning

Ja, på de punkterna är vi helt överens. Jag trodde du skulle dra ett annat kort. :slight_smile:

Framförallt slantar som går till själva statsapparaten är ibland väldigt svåra att förstå. Som en avancerad form av sysselsättningsåtgärd.

Min förening har 16000 per kvm. Hade nog varit rätt körd med 7%. Mina räntekostnader (direkta och indirekta via avgiften) skulle öka med ungefär 13,5 k då enligt mina snabba beräkningar.

Har rätt bra luft i ekonomin men inga 13,5k.

EDIT: Räknade dock inte med ränteavdraget här. Hade blivit räddad av ett rejält skatteavdrag ändå tror jag. Hade fått rejält över en månadslön extra tillbaka på skatten varje år som hade räddat ekonomin. Men det hade varit jävligt tråkigt och jag har noll sparande i dessa uträkningar.

Jag har inte läst rapporten men i rubriken låter det som att 11% skulle få ett underskott. Vet inte vilka marginaler för konsumtion utöver det mest grundläggande de räknat med i rapporten men nog skulle jag uppleva att jag hade problem en bra bit innan jag började gå minus varje månad. Menar inte att märka ord, resonerar bara utifrån hur jag tolkar rubriken och TS.