Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Skulle säga att jag delar ditt resonemang kring vad som är och inte är sparande. Jag räknar för wgen del inte med amortering i sparandet, även om det såklart är ett form av sparande.

Jag hade önskat att det i undersökningar som dessa tydligare uttrycks vad som menas ingå i frågan om ex sparande.

Jag hade nog inte räknat med amortering som sparande om jag hade amorterat typ 1% eller mindre då hade jag haft mer krut att stoppa på börsen.

Men som verkligheten är just nu för min del så amorterar jag 5-7% per år (varierar lite månad till månad, ibland motsvarar det 7% men för det mesta 5%). Blir ju desto mindre på börsen, men fram till nästa år när jag kommer under 4.5x årsinkomst tycker jag det känns sundare att amortera på detta viset.

Nästa år när jag styr om det till 1% amortering kommer jag nog inte räkna det som sparande utan försöka se på det som en kostnad. Men det är svårt att förbise amortering som en sparform när det är 12-17k/månad som “försvinner” då det inte blir så mycket pengar över till börs-sparande.

Min bostad är 100% en investering, inget annat. Så då “får” jag klassificera det som sparande enligt dig?

Den är köpt för att hyras ut, och för mig att mellanlanda i när jag inte reser för jobb. Men som det ser ut nu blir det jobb/resor nästkommande år så de som hyr får amortera på mina lån i några år tills bostadsmarknaden vänt och jag kan sälja den med vinst :slight_smile:

1 gillning

Du får göra precis som du vill, mina klassificeringar gällde enbart mig själv :smiley:
Men ja, köper man t.ex. en lägenhet som man hyr ut medan man själv bor någon annanstans blir det ju lite samma sak oavsett om man råkar äga eller hyra det andra boendet.

Sen om man tänker sälja de senare är ju egentligen en mindre fråga, investeringslägenheten vi har kan mycket väl komma till pass till något av våra barn i framtiden. Blir det så kan man ju se på det som att det var ett “barnspar”.

2 gillningar

Trillade över SEB:s senaste Sparkollen. Fastnade för denna bild:

Av bilden framgår att svenskar i snitt månadssparar:

• 2 141 kr på bankkonto (buffert? konsumtion?).
  • 1 228 kr på amortering (bolån på cirka 1,5 mkr?).
  • 986 kr fondspar.
  • 619 kr aktiespar.
  • 513 kr pension (fonder igen?).
  • 327 kr annat (krypto?).

Tolkar det som medelvärde på alla intervjuade, vilket ju inte säger så mycket. Median är mer intressant imo. Eller iaf en fördelningskurva.

Gjord av Demoskop. Här finns mer om undersökningen:
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/svenskarna-drar-i-handbromsen-infor-hosten

1 gillning

Tack Jan.

Alltid kul att känna sig rik. Ditt inlägg räckte också förbi första kaffekoppen. :slight_smile:

1 gillning

På DN’s debattsida idag angående återinförande av förmögenhetsstatistik (anonymiserad) fanns 2 grafer rörande skuldkvot och relationen mellan likvida tillgångar och disponibel inkomst.
Det vore nästan värt att starta en tråd med votering för att se var RT befinner sig på dessa grafer.

2 gillningar

Medianen för likvida tillgångar var alltså 2007 33% av disponibel årsinkomst. Dvs ungefär 4 månadsinkomster.

1 gillning

Ja, om inte annat visar det kanske på hur viktig försäkring A-kassa är för en stor del av befolkningen.

FIRE är långt borta för de allra flesta.

1 gillning

Ja och har hänt mycket sedan 2007. Vi har haft en stor befolkningstillväxt, så skulle gissa att medianen sjunkit.

Jag blev nyfiken och räknade på min skuldkvot som är på 10% och mina likvida tillgångar dividerat med inkomst som landade på 65%. För visst räknar man in eget sparande och investerande i det senare?

Ja, fast hur får du procent i andra exemplet? Du bör få ett konkret tal. Har du t ex 1 mille och får ut 333k blir ju siffran 3.

Ja, tuta och kör bara. :slight_smile:

Precis, då blir resultatet 0,65. Min årslön är högre än mina besparingar. Med tanke på min låga skuldkvot kan du nog gissa vart mina besparingar gått till. :slight_smile:

Aha, 0,65 skulle jag säga då. :slight_smile: Jag fick min till 8,3 ungefär. Skuldkvoten är 0% så jag kan absolut gissa att du har samma mål som jag hade.

En flitig sparare i hyresrätt som sedan går tillbaka till studiestöd skulle kunna få väldigt imponerande siffror. :sweat_smile:

1 gillning

Här är det skuldkvot 0 (skuldfri) och “likviditetskvot” på 10 baserat på förra årets nettoinkomst.

2 gillningar

Hur många här på forumet har tappat hatten? Har kvar min, tillochmed med hakband så borde klara lite storm till :slight_smile:

2 gillningar

Haha, just på Avanza var jag aldrig ”hattförsedd” ändå, så ingen har blåst av. :slight_smile:

1 gillning

Det är ju ändå ett sparande, som kan betala oförutsedda utgifter givet att du är villig att skippa semestern vid behov (och inte har beställt semestern redan/kan avboka den). Vilket sparande är inte tillfälligt liksom?

Däremot är det ju viktigt att separera sparande till saker och buffert (dvs. pengar som inte ska spenderas på annat än oförutsedda händelser, typ?).

Då är ju allt sparande buffert. Hela livet också på nåt vis, iom humankapital etc. Det mesta kan omvandlas till kontanter om det är kris.

(Obs, viss ironi ovan.)

Så är det ju faktiskt, i alla fall tänker jag så. Allt beror ju bara på hur mycket SHTF.
Lite katastrof, använda pengar på bankkonto. Stor katastrof, sälj allt man äger och har, inklusive en njure om så krävs.

Påminner mig om uttrycket att allt sparande är uppskjuten konsumtion :slight_smile:

För min del tänker jag som som så att alla inkomster under en period som inte konsumeras är sparande för just den perioden. Det som sparas i januari kan konsumeras senare under året. Detta följer jag sedan upp per månad och år för att se att kassaflödet är positivt. Bokföringsmössigt kan man ju göra avsättningar men tycker det känns lite overkill för min del så kontantmetoden är det jag följer. Dock har jag med en budgeterad kostnad för värdenminskning för bilen, fastighetsskatt och restskatt för isk som inte riktigt är en direkt utbetalning. Sparandet fördelas i fonder, amortering av kreditkort, bolån, studielån eller ökning av saldo på bufferten. Någon som tänker som jag eller är jag ensam? :slight_smile:

1 gillning